Spansk varuhuskedja satsar på tredjepartslogistik

El Corte Inglés egna logistikhubbar har cirka 5 000 anställda. Foto: El Corte Ingles

Den spanska varuhuskedjan El Corte Inglés investerar ett oberoende dotterbolag för att erbjuda sin infrastruktur till andra företag. Målet är att tredubbla omsättningen och konkurrera med Amazon i Spanien när det gäller e-handelslogistik. El Corte Inglés startar den nya affärsenheten  för att utnyttja uppgången inom näthandeln. Planen är dra nytta av den redan befintliga infrastrukturen och transportlogistiken samt förstärka den ytterligare. Det skriver tidningen El París.

Dotterbolaget ska förvandlas till El Corte Inglés egen logistikoperatör som står för alla transporter, från fabrik, via lager och butik ända hem till kunden. På så vis räknar kedjan med att tredubbla volymen på logistikverksamheten och kunna omsätta upp till 1,2 miljarder euro.

El Corte Inglés egna logistikhubbar om totalt 120 hektar har cirka 5 000 anställda och lokaler uppdelade på 50 regionala och centrala lager. Detta utöver lagren på försäljningsställena i Spanien och Portugal mellan vilka det dagligen går tusentals lastbilar och andra transporter som levererar till butiker och hushåll.