Ny tjänst matchar köpare och säljare av logistiktjänster

Warehousefinder.se är som Tinder för köpare av lagertjänster. Arkivbild

I januari startade den efterlängtade marknadsplatsen Warehousefinder.se. Marknadsplatsen, som för samman köpare och säljare av lager och logistiktjänster, försöker få till en bättre vardag för såväl köparen som säljaren av lagertjänsten. En inte alltid enkel affärsprocess att få till.

– Det är som Tinder för köpare av lagertjänster, så kallade varuägare, och tredjepartslogistiker som säljer tjänsten att hålla lager åt andra företag, säger Fredrik Wester, Managing Partner på Warehousefinder.se ”Det gäller att matcha behov och kapacitet för en bättre affär. Något som både köpare och säljare tjänar på, fortsätter Fredrik.

Warehousefinder kom till då logistikkonsulterna Fredrik Wester, Anders Mesch och Simon Gustafsson träffade de mer teknisk lagda Tim Edgren och Erik Hanson. De tre logistikkonsulterna kände alla igen problematiken – behov och kapacitet matchar inte mellan köpare och säljare av lagrings- och logistiktjänster. Tim och Erik, med djupa kunskaper inom systemutveckling och programmering, förädlade idéerna och produkten växte så sakta fram.

Fakta visar dessutom att det i ungefär hälften av alla outsourcingaffärer finns missnöje med service, besparingar, teknik och kostnader. Detta missnöje vill eldsjälarna bakom Warehousefinder.se, genom sin tjänst, råda bot på. En bättre vardag för såväl köparen som säljaren av lagertjänsten. Efter ett och ett halvt års kundundersökningar, produktutveckling och programmering är Warehousefinder.se nu äntligen i drift.

Tjänsten kommer att vara helt gratis för varuägare medan tredjepartslogistikerna, eller 3PLarna som de oftast kallas för, via abonnemang betalar en avgift per kvalificerad matchning som de får. Och det är just här som mycket av utvecklingen och paketeringen ligger. Det vill säga att via ett robust matchningsfilter endast ge kvalitativa matchningar. Logistikkonsulternas erfarenheter är att kunskapsglappet mellan varuägares information i en upphandling många gånger inte korrelerar med tredjepartslogistikernas viktiga frågor som måste besvaras.