Tuff start på året för flygbranschen

En svagt uppåtgående trend för flygbolagen under hösten vändes när smittspridningen fick ny fart och nya, hårdare restriktioner infördes. Vaccinet har väckt hopp i branschen om att det här året ska bli en vändpunkt, men än är den inte i sikte. I Europa bedöms läget vara särskilt svårt.

Exempelvis reserestriktionerna som kommit efter att nya virusmutationer upptäckts, som den i Storbritannien, har slagit mot bokningarna. Många bolag brukar vid den här tiden fylla kassorna med hjälp av bokningar av resor som ligger längre fram i tiden.

Förutspår "blodbad"

Nu ligger dock resebokningarna inom Europa under första halvåret på en ovanligt låg nivå, bara 22 procent av antalet för tolv månader sedan, enligt Olivier Ponti på flyganalysfirman Forwardkeys. I USA och Kina är motsvarande siffror 36 procent respektive 48 procent.

Flygindustrins internationella branschorganisation IATA:s chefsekonom Brian Pearce bedömer nu att branschen inte kommer att se ett positivt kassaflöde förrän i slutet av det här året.

Under tiden kommer utflödet av kontanter att fortsätta och kanske till och med öka i Europa, sade Brian Pearce på en telefonkonferens på onsdagen.

Han bedömer också att många europeiska bolag kommer att få slut på pengar och exempelvis Lufthansa och Airfrance-KLM kan behöva låna mer och söka ytterligare stödpengar.

Norska Norwegian har lagt fram en ny affärsplan med fokus på Norden och Europa, utan långdistansflygningar, och ska be ägarna och staten om mer stöd.

Ser risker

Analysföretaget OAG som tar fram resedata och bland annat följer resebolagens tidtabeller förutspår ett "blodbad" bland flygbolagen sedan de dragit ned kapaciteten rejält.

En minskning med 1,5 miljoner flygstolar på en vecka är förbluffande, säger analytikern John Grant, och syftar på trafiken i Västeuropa.

Utöver det har kapaciteten i Östeuropa dragits ned med 580 000 säten.

Nära tre fjärdedelar av de europeiska flygrutterna omfattas nu av någon form av restriktioner, enligt storbanken UBS analytiker, vilket är en högre andel än under perioden mars-maj i fjol när pandemin tog fart.

En annan analytiker, Mark Manduca på Citi, spår också att den för flyget viktiga sommarsäsongen kommer att vara tuff.

"Vi ser risker i återhämtningen inför sommaren då tester (inför resor) enligt oss kommer att dämpa efterfrågan. En långsammare process än väntat, med vaccineringen av affärslivet, kommer troligtvis att strypa återhämtningen i efterfrågan på affärsresor", skriver han i en kommentar.

Med snabba vändningar i smittoläget och reserestriktioner som införs och tas bort med kort varsel är det också svårt för bolagen att planera sommarsäsongen.