Göteborgs hamn förbereder för brexit

Begonia Seaways och Freesia Seaways vid en av Göteborgs hamns roroterminaler. Det är två av fartygen som bland annat används i trafiken mellan Göteborgs hamn och Storbritannien. Bild: Göteborgs Hamn.

Efter många turer, ändrade förutsättningar och sena bud är det nu bara dagar kvar till Storbritannien slutligen lämnar EU:s tullunion och inre marknad. Men varuflödena mellan Sverige och Storbritannien fortgår alltjämt. Göteborgs hamn är navet för dessa flöden, där förberedelserna inför utträdet pågått in i det sista.

Det var redan i mars 2017 som Storbritannien formellt begärde utträde ur EU. Men omständigheterna för Storbritanniens fortsatta handel med EU har varit föremål för förhandlingar, även efter det formella utträdet ur EU den 31 januari 2020. Med bara en vecka kvar till utgången av det övergångsavtal som behållit Storbritannien i EU:s tullunion och inre marknad, pågick fortfarande förhandlingar om förutsättningarna för det slutgiltiga utträdet.

Under julafton mynnade samtalen ut i ett nytt avtal mellan EU och Storbritannien. Även om avtalet medför att handelstullar inte kommer att införas vid årsskiftet, så innebär det inte några lättnader vad gäller exempelvis gränskontroller eller tulladministration.

– Storbritannien blir trots allt ett tredjeland i förhållande till EU-länder som Sverige efter nyår. Därför kommer EU-länder att tillämpa tredjelandsregler mot Storbritannien i fråga om bland annat tullkontroller och kontroller av att EU:s regler för varors beskaffenhet är uppfyllda, säger Magnus Nordfeldt, affärsområdesansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Det nya avtalet innebär således inte att man kan slappna av som transportör, menar Magnus Nordfeldt.

– Vad gäller transporter till och från Storbritannien bör man i allt väsentligt fortsatt förhålla sig och agera utefter att Storbritannien lämnar EU blir tredje land. Avtalet håller möjligen nere kostnaderna, men innebär inte någon förenkling vad gäller handel med Storbritannien jämfört med vad som skulle varit fallet vid en hård brexit, säger Magnus Nordfeldt.

Storbritannien är en viktig handelspartner för Sverige. Göteborgs hamn är Nordens största hamn och ett centralt nav för handeln med direkttrafik till och från Storbritannien nästan dagligen – sex gånger i veckan. I volymer rör sig om drygt 100 000 enheter, oftast lastbilssläp och 20 000 nya fordon per år som lastas och lossas över Göteborgs hamns kajer.

Flödet utgörs av en varumix utan någon fullständigt dominerande varugrupp. Men utöver fordon rör det sig exempelvis om järn och stål, främst import, skogsprodukter, främst export, elektriska och icke elektriska maskiner, apparater och komponenter, livsmedel, medicinska och farmaceutiska produkter.