Containerbrist i Göteborgs hamn

Flertalet aktörer i Göteborgs hamnkluster går nu samman för att främja tillgång på tomcontainers. Bild: Göteborgs Hamn.

Coronapandemin fortsätter prägla den globala handeln med snabba förändringar. Just nu upplever Göteborgs hamns kunder ett underskott på tomma containrar för exportfrakt, samtidigt som Inköpschefsindex visar att exportindustrin är på väg mot högtryck. Därför lanserar Göteborgs hamnkluster en tomcontainerkampanj i syfte att främja tillgången på tomcontainers för exportindustrin. Kampanjen startar idag och pågår till och med januari.

Göteborgs hamn är marknadsledare i Sverige när det gäller containerhantering – mer än hälften av den totala svenska containertrafiken passerar över hamnens kajer. Balansen mellan import och export är nära 50–50 i Göteborg. Det ger korta omsättningstider där inkommande importcontainrar snabbt kan tömmas och tillgängliggöras för exportindustrin.

Under våren uppstod exempelvis ett glapp, där redan orderlagt importgods blev stående då efterfrågan hos slutkunderna sjönk som en effekt av pandemin. Då erbjöd Göteborgs hamn, tillsammans med hamnens railportpartners, inlandslagring av importerade varor för att mildra en tillfällig obalans.

– Vi kunde agera snabbt den gången för att hjälpa svensk industri att avvärja de akuta effekterna av den situationen. Idag har vi ett annat läge där exportkunder ser ett underskott på tomma containrar för sin exportlast, säger Jacob Minnhagen Senior Market Development Manager på Göteborgs Hamn.

– Det här är unik åtgärd vi kunnat sätta ihop mycket snabbt, bara under de senaste dagarna. Vi har fått ett stort gensvar från de inblandade aktörerna, och vi är glada över att de kan agera snabbt för att underlätta situationen för svensk exportindustri, säger Jacob Minnhagen.