Historisk högsäsong för global handel

DHL Express förväntar sig 50 procent fler leveranser. Foto: DHL

DHL Express förväntar sig en rekordmässig e-handel och fraktvolymer utan motstycke. Den fortsatta växande nivån av globalisering och digitalisering resulterar i en kraftig ökning av global försäljning och marknadsplatser online, som till exempel shoppingappar där kunder kan välja mellan erbjudanden över hela världen.

Som en konsekvens har internationell handel ökat kontinuerligt under de senaste åren. På grund av årets dominerande osäkerhet gällande den nuvarande pandemin, flyttar konsumenterna dessutom sina shoppingaktiviteter online som aldrig förr. Detta gäller särskilt de kommande populära megashoppingdagarna ”Black Friday” och ”Cyber Monday” samt för hela julklappssäsongen.

Som ett resultat förväntar sig DHL Express en rekordhög nivå inom e-handel över hela världen. Efter att ha upplevt cirka 35 procentig volymtillväxt för e-handel under 2020 i sitt nätverk kommer den kommande högsäsongen att öka den ytterligare och resultera i över 50 procent fler leveranser jämfört med fjolårets högsäsong.

– Stora trender som globalisering och digitalisering har en enorm inverkan på global handel, förklarar John Pearson, vd på DHL Express. Under de senaste decennierna har vi sett hur globalisering, ökad handel och interaktion har ökat välstånd och valmöjligheter, minskat fattigdom, odlat mångfald och berikat liv. På DHL Express är det vårt uppdrag att möjliggöra global handel och hjälpa våra kunder under de viktigaste dagarna av deras verksamhet. Vi ser till att varor levereras så snabbt som möjligt – och att julklappar levereras till hushåll över hela världen i tid.

DHL Express har vidtagit många försiktighetsåtgärder för sina över 100 000 medarbetare runt om i världen i mer än 220 länder och territorier. Det handlar om allt från att tillhandahålla ansiktsmasker och desinfektioner, till social distansering och arbete hemifrån för de avdelningar där det är lämpligt. Företaget har också utvecklat säkra leveransprocesser för mottagare utan att kunderna behöver skriva på sina leveranser. Allt detta säkerställer kontinuiteten i verksamheten för DHL Express kunder och för global handel.