Flygbolagschef: Pengarna är slut

Vincent Thian/AP/TT: Air Asia X är långdistansdelen av Air Asia. Arkivbild från Sepang, Malaysia.

Vi har inga pengar kvar, säger Lim till tidningen The Star .

Det är uppenbart att banker inte kommer att finansiera bolaget utan att aktieägarna, gamla och nya, skjuter till nytt kapital. Så en förutsättning är nytt kapital.

Enligt Lim har det malaysiska bolaget 2 miljarder ringgit i akuta skulder.

Tidigare har ett skuldberg på 63,5 miljarder ringgit nämnts. Det omfattar åtaganden i upp till tio år framåt. Bolaget har nyligen sagt att dessa avtal måste omförhandlas om verksamheten ska ha en chans.

Air Asia X är långdistansdelen av Air Asia, som på senare år seglat upp som ett dominerande lågprisbolag i Asien. Men liksom för många andra flygoperatörer har covid-pandemin inneburit ett dråpslag, samtidigt som flygets miljöeffekter skapar frågetecken på längre sikt.