E-handeln alltmer utsatt för bedrägerier

PostNord inför hårdare rutiner för att stoppa bedrägerier. Foto: PostNord

I takt med den ökande e-handeln så ökar också bedrägeriförsöken över nätet. Det blir allt vanligare med ligor som förvanskar inloggningsuppgifter och lurar e-handlare på gods och konsumenter på pengar. PostNord har tidigt utvecklat rutiner för ID-kontroll som till exempel Mobilt BankID vid uthämtning av paket vilket satte stopp för två bedrägeriförsök i Malmö tidigare i år. 

– Det är viktigt att e-handlaren säkerställer och verifierar att köpet är legitimt och utförs av en verklig person, säger, Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord. 

PostNords säkerhetsavdelning arbetar med säkerhetsrutiner runt transporter, gods och personal men har också fokus på att utveckla preventiva rutiner för att skydda såväl e-handlande konsumenter som e-handelsföretag. Tidigare har PostNords säkerhetsavdelning uppmärksammat stöldligor som systematiskt är ute efter värdefullt gods i PostNords flöden. Genom ett bra samarbete med polis och egen spaning har flera av dessa kunnat stoppas. 

– Vi får allt oftare ärenden att hantera kring bedrägerier kopplat till e-handel. Vi kan se att det på ett antal platser i landet förekommer systematiska bedrägeriförsök där ligor kapar användares inlogg hos olika e-handlare och helt enkelt köper varor online i andras namn. Vi kan även uppmärksamma att fler ligor använder läckta eller fingerade användaruppgifter hos e-handlare för att beställa varor. Ofta rör det sig om dyr teknik som till exempel mobiltelefoner, men det kan också vara andra varor i liknande prisklass. Det här är något som i första hand drabbar e-handelsföretag. De blir lurade på gods. Men den enskilde konsumenten kan också få problem om man inte kan styrka att köpet inte gjorts av konsumenten själv, säger Alexis Larsson som är säkerhetschef på PostNord. 

För att skydda både personer och företag har PostNord infört tuffare rutiner, bland annat kring identifiering av mottagare när försändelser ska hämtas ut hos ombud. Ett giltigt ID-kort eller BankID-identifiering via PostNord App krävs på flera tjänster. Men ett ansvar ligger också på e-handlare av dyra varor att säkra och validera att köpet verkar rimligt. Det skulle till exempel kunna ske en extra kontroll av köpet när större beställningar av samma varor görs till en och samma person, eller om det utförs från andra plattformar än vad användaren brukar göra sina köp från. 

Våra brevbärare och förare varken ska eller får veta vad som ligger i de försändelser vi hanterar och har inte i uppdrag att upptäcka brott. Men misstänker vi att något inte står rätt till kontaktas polis eller räddningstjänst. Vårt uppdrag är att leverera försändelser från avsändare till mottagare, där vi samarbetar tätt med både våra kunder och polis för att se till att det kan göras på ett säkert sätt, säger Alexis Larsson.