Första flygningen med el-flygplan i kommersiell skala

Framgångsrika tester med bränslecellsflyg med nollutsläpp. Foto: ZeroAvia

ZeroAvia har framgångsrikt slutfört den första flygningen någonsin av ett elektriskt drivet flygplan i kommersiell skala. Företaget HyFlyer, med den senaste versionen av sin hybridväte / elektriska drivlina, Har lyft från Cranfield Airport i Bedfordshire som en del av ett program för att utveckla komersiella nollutsläppsflygplan.

Med sina nollutsläpp drar elektriska flygplan mycket intresse, men tunga batteribanker och dålig räckvidd begränsar deras potentiella tillämpningar. HyFlyer klarar kraven genom att använda en ny vätbränslecelldrivlina som är jämförbar i prestanda med en konventionell motor vilket både ökar räckvidden och sänker kostnaderna.

ZeroAvia, som finansieras genom Innovate UK och Aerospace Technology Institute, ATI, säger att Project HyFlyer-tekniken är skalbar på kort tid och företaget förutser att 10-20-sitsiga flygplan kommer att tas i bruk inom tre år, 50- 100-sätesversioner år 2030 och ett 200-sätts flygplan med en räckvidd på över  5 556 km fram till 2040.

HyFlyer har redan genomfört markkraftprover med full effekt och vätgaselektriska testflygningar på längre avstånd planeras under de närmaste månaderna.

– Dagens flyg är det senaste i en serie milstolpar som flyttar möjligheten att nollutsläppsflyg närmare verkligheten, säger Val Miftakhov, grundare och verkställande direktör för ZeroAvia.

– Vi vill alla att luftfartsindustrin ska komma tillbaka efter pandemin med en grön återhämtning. Det kommer inte att vara möjligt utan realistiska, kommersiella alternativ för nollutsläppsflyg, något vi kommer att släppa ut på marknaden redan 2023.