PostNord lanserar paketboxar för den ökande e-handeln

PostNord startar paketboxverksamhet. Foto: PostNord

Efter sommaren kommer PostNord att utöka sina leveranssätt med paketboxar för att möta den växande e-handeln och efterfrågan hos svenska konsumenter. Inledningsvis kommer 100 paketboxar att placeras på konsumentnära platser runt om Stockholm, och målet är att efter en pilotperiod utöka till flera platser i landet.

– Det är en leveranslösning som underlättar för mottagarna och det känns fantastiskt att kunna möta den växande e-handeln med ett smidigt leveransalternativ som har efterfrågats av våra mottagare, säger Helena Sjöberg, Affärsutvecklare inom Last Mile på PostNord Sverige.

Paketboxar har funnits i Danmark sedan 2008 och leveranssättet har även blivit populärt i Finland, där över 50 procent av leveranserna sker i paketboxar. Nu väljer PostNord att lansera ett pilotprojekt i Sverige där tekniken baseras på samma plattform som i Danmark. Konsumenten kan öppna luckan, på plats vid paketboxen, via Bluetooth genom en funktion i PostNords app där Mobilt BankID krävs för identifiering.

– Blir piloten i Stockholm lyckad, hoppas vi att det kan vara ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, såväl i tätort som landsbygd. Dessutom kan mottagaren enkelt hantera leveransen genom funktioner i vår app, säger Helena Sjöberg.

Pilotprojektet kommer att lanseras i Stockholm efter sommaren. Paketboxen produceras av SwipBox, som också levererar den tekniska lösningen. Boxen är smidig att använda och kräver ingen fysisk kontakt vid leverans. Paketboxarna innehåller 13 stycken luckor i olika storlekar. Konsumenten kommer att kunna välja paketbox som ett leveransalternativ i e-handlarens checkout. När paketet är levererat till paketboxen kommer mottagaren aviseras via sms och i PostNords app.