E-handeln växer med 32 procent

PostNord inför hårdare rutiner för att stoppa bedrägerier. Foto: PostNord

E-handeln växte med 16 procent under första kvartalet 2020. Och sett till konsumenternas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 32 procent från februari till mars, ett resultat av coronavirusets spridning. För första gången i E-barometerns historia är skönhet och hälsa störst, sett till andel konsumenter. Det visar PostNords rapport E-barometern Q1.

Coronavirusets spridning har lett till ökad e-handel. Under mars månad var det 73 procent av svenskarna som e-handlade, jämfört med 70 procent i genomsnitt under hela kvartalet. Apoteksvaror och dagligvaror är de produktkategorier som växt i särklass mest under kvartalet, med +37 procent respektive +27 procent. En stor del av den tillväxten kom under mars månad.

– Det är väldigt tydligt att svenskarnas e-handelskonsumtion har ökat kraftigt under pandemin. Det är tydligast för dagligvaror och apoteksvaror men tendensen tycks finnas i stort sett i alla produktkategorier. Vi spenderar betydligt mer tid hemma och undviker fysiska butiker. Så även om konsumtionen totalt sett går ner så växer e-handeln, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.  

Mer än hälften av e-handelsföretagen (53 procent) uppgav att coronapandemin lett till att nya konsumentgrupper tillkommit, och andelen äldre konsumenter (65-79 år) som e-handlat under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år (från 54 procent till 64 procent).

– Många äldre konsumenter som annars inte brukar handla på nätet har nu upplevt ett större behov, eftersom man tvingas undvika fysiska butiker. Förhoppningsvis har det varit en positiv upplevelse och något som kan underlätta vardagen för den här konsumentgruppen även efter corona, säger Carl-Fredrik Teder.