Instabox investerar 400 miljoner i smarta paketskåp

Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan Gabrielsson. Foto: Instabox

Nu meddelar frakttjänsten Instabox att bolaget genomfört en framgångsrik investeringsrunda med befintliga och nya ägare. Totalt investeras 400 miljoner i bolaget, som nu värderas till 1,1 miljarder kronor. Rundan består av en nyemission på 50 miljoner kronor, köp av befintliga aktier till ett värde av 100 miljoner kronor samt en lånefacilitet på 250 miljoner kronor.

2019 var ett rekordår för Instabox som mångdubblade sin omsättning och ökade antalet utlämningsställen med över 100 procent. Företaget stärkte upp med nya kunder inom viktiga segment såsom mode och elektronik, där man inledde samarbeten med kunder som NetOnNet, Boozt, Nelly, Babyshop och Sportamore.

– Vi har växt kraftigt år för år och nu växlar vi upp för att kunna möta efterfrågan i Sverige samt planera för vidare expansion. Vi räknar med att dubbla antalet anställda i år för att stärka upp organisationen. Vi behöver bland annat anställa fler förare men också utvecklare som kan stötta oss att förverkliga vår mission om att göra svår logistik enkelt, smidigt och tillgängligt, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.

Företaget levererar idag paket till mer än 400 smarta paketskåp som finns utplacerade på närmare 100 orter runt om i Sverige. För att kunna möta den ökade efterfrågan planerar bolaget en omfattande expansion i Sverige.

– Nu satsar vi på att täcka hela Sverige med smarta paketskåp från Instabox. Vi hoppas kunna ställa ut någonstans mellan 2000 till 3000 nya paketskåp runt om i landet och kan då äntligen erbjuda vår okrångliga frakttjänst till hela befolkningen, fortsätter Alexis Priftis.

Investeringsrundan leds av börsnoterade Creades som investerar 75 miljoner kronor och går in som ny storägare, samt nystartade Nineyards som investerar 35 miljoner kronor.

– Logistikbranschen befinner sig en snabbt pågående digitalisering och vi ser stor potential för Instabox som är en tydlig ledare inom området. På några få år har bolaget lyckats skapa ett vasst och skalbart erbjudande som ligger i framkant både för e-handlarna och deras kunder. Vi tror att bolaget har alla förutsättningar att fortsätta växa och ta marknadsandelar både i Sverige och så småningom på nya marknader, säger John Hedberg, vd på Creades.