Transdev introducerar hybridelektrisk pendelbåt

Fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift. Foto: Foto: Dan Boman, Scania

I ett gemensamt utvecklingsprojekt har Transdevs dotterbolag, Blidösundsbolaget, och Scania byggt om M/S Rex för elhybriddrift. Fartyget från 1937 går nu i pendeltrafik på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL.

– Erfarenheterna hittills är positiva, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi hoppas kunna minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent genom det här projektet.

Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt. Redan idag är SL:s väg- och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att härigenom erbjuda kortare och snabbare resor. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt utvecklingssteg som branschen har tagit i samarbete.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina eftersom den är väldigt energieffektiv, förklarar Fredrik Liw. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och detta är ett steg i den riktningen.

M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik under vintern i Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3 och Scanias elmaskin. Det innebär att fartyget kan anlöpa bryggor ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.