Bussnätet i ett växande Malmö görs om

Planerat linjenät för stadsbussar i Malmö 2027-2030. Karta: Malmö Stad

Malmö växer och blir tätare. För att underlätta för fler att åka kollektivt kommer stads- och regionbussarnas trafik under de kommande tio åren att förnyas. Var fjärde Malmöbo använder huvudsakligen buss eller tåg som färdsätt. Kollektivtrafiken är tillsammans med gång och cykel de prioriterade trafikslagen när Malmö byggs ut i snabb takt med bostäder och arbetsplatser.

Efter gemensam analys och förslag från Malmö stads fastighetskontor och stadsbyggnadskontor samt Skånetrafiken fattade tekniska nämnden idag beslut om hur linjenätet för bussarna i staden ska se ut de närmaste tio åren. Malmös befolkning beräknas då ha vuxit till 400 000 invånare.

Malmös växande arbetsmarknad ställer även krav på goda möjligheter att pendla till staden från övriga Skåne med kollektivtrafik. I slutet av 2020 börjar pågatågstrafik på Lommabanan till Malmö C och vidare till de nya stationerna utmed Malmöpendeln. Och i slutet av 2024 kan tågtrafiken använda fyra parallella järnvägsspår hela vägen mellan Lund och Malmö.

Även regionbussarna behöver smidigare framkomlighet. De kommande åren kommer regionbusstrafiken att inkludera Västra hamnen och Kronprinsen. Regionbussar kommer också att använda Nobelvägen förbi Sorgenfri för att nå Södervärn.

En fördjupad, mer detaljerad plan för dragningar och hållplatser i de mest centrala delarna av Malmö tas fram under våren och behandlas vid tekniska nämndens möte den 12 juni i år.

– Tåg och buss är populärt. Vi har redan nått målet för 2030 om att var fjärde resa ska göras med kollektivtrafik i Malmö. Jag är beredd att höja ambitionen med det nät vi nu beslutat om, som gör att det går enkelt och snabbt att åka kollektivt, säger Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden.