Fler långflyg ska lösa Norwegians kris

Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix/TT: Norwegians nya vd Jacob Schram tillträdde vid årsskiftet. Han tog då över efter tillförordnade vd:n Geir Karlsen, till vardags finanschef, som lett verksamheten sedan grundaren Bjørn Kjos avgick i somras.

Det tror jag är en jättemöjlighet, en nisch i marknaden, som vi är som skapta för, säger Jacob Schram till TT.

Det han pratar om är möjligheten att öppna upp nya direktlinjer från Europa till fler nordamerikanska storstäder än de åtta man flyger på i dag.

Jag tror det finns mer att hämta med långflygningarna, säger Schram.

Han tillägger att asiatiska flygningar också finns med på önskelistan och att det även kommer att behövas fler strategiska samarbeten, i linje med det avtal Norwegian har träffat med amerikanska Jetblue.

Först ska dock omställningen från åren av lånefinansierad expansion till ett mindre och lönsamt lågprisflygbolag komma på plats.

Vi måste jobba med kostnaderna, säger Schram.

Lade ned 70 flyglinjer

I fjol lade Norwegian ned 70 flyglinjer, var av 20 var långflygningar. Det handlade primärt om att ta bort trafik med lönsamhetsproblem. Andra exempel på åtgärder var försäljningen av koncernens finansbolag och flygverksamheten i Argentina.

I Norwegians sparplan finns dock hundratals initiativ kvar att genomföra, inte minst på personalsidan.

Att få fart på kassaflödet är också avgörande, inte minst under de kritiska vårmånaderna mars–april då försäljningen dippar inför sommaren. Problemet är svårare att hantera än vanligt i år, sedan kreditkortsföretag och banker på senare tid har förlängt den period de håller inne på utbetalningar till Norwegian för sålda biljetter, enligt Jacob Schram.

Dels har de blivit mer osäkra på flygbranschen. Dels har Norwegian haft finansiella utmaningar, säger han.

Problemet kommer efter höstens omförhandling av löptider på stora obligationslån och Norwegians nyemission på 2,5 miljarder norska kronor i november. Nyemissionen var det tredje kapitaltillskottet på ett och ett halvt år.

Viktigt att bli lönsamt

Enligt Schram sitter kreditgivarna just nu på 90 procent av intäkterna från bolagets sålda biljetter.

Det är klart att det gör det mer problematiskt för oss i den period vi befinner oss i nu, säger han.

Norwegian har tecknat avtal med en ny motpart på kreditmarknaden, som träder i kraft nästa vecka. Detta kan sätta lite fart på inflödet av pengar, tror Schram, som även hoppas kunna pressa befintliga motparter att sätta lite fart på transaktionerna.

Samtidigt belyser problemet hur viktigt det är att Norwegian snabbt blir lönsamt igen, enligt Schram.

Ju högre lönsamhet vi kan få desto mindre beroende blir vi av att få in de här pengarna snabbt, säger han.

Efter fjolårets förlust före skatt på 1,7 miljarder norska kronor siktar Schram på ett nollresultat i år, förutsatt att det inte blir några stora bakslag vad gäller bränslekostnader eller valutaeffekter.

Och så måste vi nå en uppgörelse med Boeing, säger Schram.

Har krävt kompensation

Norwegian har krävt kompensation från den amerikanska flygtillverkaren för att täcka kostnaderna som drabbat flygbolaget efter det snart ettåriga flygförbudet för Boeing 737 Max 8-planen. Norwegian har 18 Max 8-plan parkerade efter två allvarliga olyckor på kort tid – hösten 2018 och våren 2019.

Tekniska problem kopplade till olyckorna utreds ännu. Den senaste prognosen från Norwegian är att Max-planen kan tas i trafik tidigast i september i år.

Bara under 2019 har Norwegian redovisat en smäll på cirka en miljard norska kronor till följd av Max-planen.

Vi har räknat ut exakt på kronan vad vi vill ha i uppgörelsen. De (Boeing) har sin syn på detta. Och det är detta det gäller att göra upp om, säger Schram.

TT: Är ni långt från varandra?

Det kan jag inte uttala mig om.

Norwegian har även omfattande problem med Rolls-Royce-motorerna på sina Boeing Dreamliner-plan, som används på långdistansflygningar. Service och underhåll gör att Norwegian bara kan använda cirka två tredjedelar av sina 37 Dreamliner-plan. Detta problem kostade cirka 750 miljoner norska kronor i fjol.

Hade vi inte haft problemen med Rolls-Royce och Max hade vi inte gjort förlust 2019, säger Schram.