Utreder självkörande buss i glesbygd

Projektet Självkörande fordon på landsbygd utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden. Foto: Holo

Möjligheterna att leva utan bil på landsbygden är små för de flesta. Men om man kan öka tillgänglighetet och samtidigt minska bilberoendet kommer hållbarheten och attraktiviteten att öka samtidigt som de som inte har bil får bättre förutsättningar. Ett samarbete mellan Ramboll, RISE, Trafikverket och kommunerna Skellefteå, Eskilstuna, Gotland och Lund ska utreda möjligheterna att komplettera kollektivtrafik med självkörande fordon.

– Landsbygdens tillgänglighet är mer eller mindre helt byggd på biltrafik, vilket är ohållbart ur flera aspekter – både för klimatet och ur ett inkluderande perspektiv. Nu måste vi vända på alla stenar för att hitta hållbara lösningar som funkar både socialt, ekonomiskt och inte minst ekologiskt. Självkörande bussar kan innebära ökad turtäthet utan märkbart högre kostnader, vilket innebär att fler kan låta bilen stå, säger Joakim Ahlberg, deltagare i projektet från Ramboll.

Projektet Självkörande fordon på landsbygd utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Det tar sitt avstamp i det transportpolitiska målet om en långsiktigt hållbar transportförsörjning för invånare och näringsliv i hela Sverige. Det övergripande målet med projektet är bereda vägen för ett jämlikt, energieffektivt och hållbart självkörande system som till kan vara ett komplement till dagens kollektivtrafik.

Det är ett angeläget arbete som relaterar till flera av delmålen i Agenda 2030. Tekniken för mer hållbara transporter används redan i stadsmiljö och nu är det dags se hur den kan växla upp till utökad kollektivtrafik för fler än stadsborna. Vi börjar samarbetet med fyra kommuner med målsättningen att hitta vägar framåt för alla kommuner, säger Håkan Burden, projektledare från RISE.