SL vill att fler väljer kollektivtrafiken

SL kampanjar för kollektivtrafiken. Foto: Gustav Kaiser

Just nu pågår en kampanj där SL erbjuder den som ofta tar bilen till att sadla om till ett mer hållbart resande genom att provåka gratis med SL under två veckor. I slutet av mars väljer SL ut över 15 000 personer som får erbjudandet. Kampanjen genomförs varje år i samarbete med företagen som kör SL-bussarna. Syftet med provåkandet är att utvalda resenärer får uppleva de många fördelar som finns med kollektivtrafiken, att det är bra både för hälsan och miljön.

– Ofta finns det bättre bussförbindelser mellan hemmet och arbetsplatsen än vad man tror. Att bjuda arbetspendlande bilister på resor är ett smart sätt att hitta nya resenärer till kollektivtrafiken. Om vi samtidigt kan främja hälsan genom att man rör på sig mer när man åker kollektivt, är det en stor bonus, säger Thomas Hansen, marknadsansvarig på SL.

SL har länge genomfört provåkarkampanjer och sett att resandet ökar som ett direkt resultat av kampanjerna. Mellan 25 och 30 procent av provåkarna blir nya resenärer, som reser minst två dagar i veckan med SL. Hösten 2019 var intresset rekordstort för att ansöka om att få provåka och därför utökar nu SL antalet provåkarkort.

– Förutom att man sparar på miljön och hushållskassan, slipper man bilköer och jakten på parkeringsplats. Själv passar jag på att köra lite mindfulness på bussen innan jag hämtar på förskolan, säger Thomas Hansen.