FN tvingar sjöfarten att minska svavelutsläppen med 85 procent

Fartyg i svenskt vatten redan har ställt om till lågsvavliga drivmedel. Arkivbild

Vid årsskiftet inför FN:s sjöfartsorganisation IMO därför regler som tvingar sjöfarten att minska svavelutsläppen med 85 procent. Fredrik Backman är chef på Preems shipping-avdelning. Han ser mycket positivt på IMO:s nya krav. 

– Det är grymt bra att ett FN-organ kan ta ett så tydligt beslut i rätt riktning. Vi måste komma ihåg att vi är mil före i norra Europa än i många andra länder, många bryr sig faktiskt inte ett skvatt om det här. Att över 80 procent av medlemsländerna har godkänt beslutet är en riktig framgång för miljön, säger Fredrik Backman.

I Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen har det sedan 2015 varit förbjudet att använda tjockolja med mer än 0,1 procent svavel. Det innebär att fartyg i svenskt vatten redan har ställt om till lågsvavliga drivmedel.  

– Vi kör våra fartyg på naturgas istället för diesel för att minska utsläppen ännu mer. I våra vatten ser vi en extrem skillnad sedan reglerna infördes 2015. IMO:s krav kommer garanterat att minska försurningen världen över, säger Fredrik Backman. 

Men den nya lagstiftningen är inte vattentät. Den reglerar nämligen enbart mängden svavel som frigörs som luftgaser vid förbränning av tjockoljan. För att komma billigare undan är risken att många redare installerar en så kallad ”open-loop-scrubber”, istället för att byta bränsle. Ett annat alternativ är att använda sig av en dyrare ”closed-loop-scrubber” som separerar och samlar in svavlet från tjockoljan.

– Open-loop-scrubbern använder havsvatten för att neutralisera eller tvätta bort svavlet, som sedan pumpas ner tillsammans med tungmetaller och kemikalier rakt ut i havet. Detta ser jag som förkastligt, säger han.

IMO:s nya regler är en av anledningarna till att Preem vill bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Det krävs nämligen ny, spännande teknik, en så kallad slurry-hydrocracker, för att kunna avsvavla och göra bensin eller diesel av den tjockolja som tidigare sålts som fartygsbränsle. Samma anläggning kommer sedermera användas för att producera förnybara drivmedel av restprodukter från den svenska skogen, som exempelvis lignin och sågspån.  

– Utbyggnaden kommer att leda till att vi kan göra bättre produkter av de stora mängder tjockolja som tidigare förbrändes ute på haven. Den kommer också att vara bidragande till att Sverige når de högt ställda klimatmålen, genom den allt större produktionen av biodrivmedel, avslutar Fredrik Backman.

 

Källa: Preem