Norwegian slutar flyga långt från Stockholm

Det är en begränsad marknad i Skandinavien. I kombination med driftsutmaningar med Dreamlinermotorerna innebär det att vi koncentrerar långdistansverksamheten till Oslo och utökar på andra platser i Europa, säger bolagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Beskedet innebär att de sista avgångarna från Stockholm och Köpenhamn till USA samt Thailand går den 29 mars nästa år. Holmbergh Jacobsson beklagar förändringarna, men utesluter inte att bolaget återupptar långdistanstrafiken från Sverige. Men som det ser ut i dag finns det inget underlag.

Flera faktorer

Hon pekar på flera faktorer som gör att den svenska marknaden inte är tillräckligt lönsam, bland annat skatter och avgifter.

Det är klart att det spelar in. I Norge har man till exempel en platt flygskatt och där finns det också mer intresse från politiker och flygplatsoperatörer av att öka tillgängligheten, säger hon.

Flygexperten Jan Ohlsson beklagar Norwegians besked:

Det är väldigt tråkigt för resenärerna.

Uppenbar risk

Han ser nu en uppenbar risk för att den minskade konkurrensen kan förändra prisbilden på till exempel flyg mellan Stockholm och olika nordamerikanska destinationer. SAS blir till exempel ensam om att flyga mellan Stockholm och New York respektive Miami.

Det här gynnar SAS, visst är det så. Hade det varit för några år sedan hade man kunnat tänka sig att det skulle komma en annan aktör men nu är alla försiktiga. Vi får se vad SAS kommer att göra.

Linjerna från Oslo Gardermoen till USA påverkas inte av onsdagens besked utan kommer att fortsätta som tidigare. Linjen Oslo-Bangkok dras in först sommaren 2020.

Lågprisbolaget dras med stora ekonomiska problem. Sedan årsskiftet har Norwegian tappat över 60 procent av sitt börsvärde och efter onsdagens besked fortsatte kursen nedåt med 0,7 procent.

Krisen har tvingat bolaget att genomföra flera nyemissioner och delar av ledningen har bytts ut.