Gebhardt storsatsar på Logistik & Transport

Bild: Gebhardt.

Gebhardt Intralogistics Group, en av Europas ledande aktörer inom intern logistik, gör nu en nordisk offensiv. Den inleds med en storsatsning på Logistik & Transport i höst, där företaget ställer ut för första gången. – Vi känner att det är rätt plats för oss, säger Sebastian Lundh, svensk representant för Gebhardt.

Gebhardt blir en av årets största utställare på Logistik & Transport, 5–6 november på Svenska Mässan i Göteborg.

Företaget, med huvudkontor i Sinsheim utanför Frankfurt, är specialiserat på intern transportteknik, lagerteknik och materialhantering. Det nystartade svenska bolaget, under namnet Gebhardt Nordic AB, erbjuder hela sortimentet av automationsenheter och lagerhanteringsprogram. Moderbolaget är en av de marknadsledande aktörerna i Europa och har även gjort en inbrytning på den amerikanska marknaden. Men verksamheten i de nordiska länderna har hittills varit begränsad.

– Så är det. Men bilden har förändrats: den nordiska marknaden växer och vi förväntar oss ännu brantare tillväxtnivåer, bland annat till följd av den accelererande näthandeln, säger Sebastian Lundh.

– Det är anledningen till att vi väljer att etablera verksamhet i Sverige och Danmark.

Han konstaterar att många svenska företag flyttar hem sin produktion, just för att det finns så effektiva automatiseringslösningar. Andra flyttar hem sin lagerhantering, som man i många fall tidigare haft outsourcad.

– Därför är det viktigt för oss att finnas tillgängliga på den här marknaden med alla warehouse- och industrisegment. Vi kan automatisera alla typer av produktions- eller lagerlokaler.

Han lyfter fram två aktuella exempel på nordiska etableringar där Gebhardt varit totalleverantör. Det handlar om helautomatiserade lageranläggningar för Etra Industrial Partners i Finland och för butikskedjan Würth i Norge.

Med satsningen på Logistik & Transport, där Gebhardt har en av de största montrarna och även medverkar i seminarieprogrammet, vill företaget sätta ned foten och visa sin fulla kompetens för potentiella nordiska kunder.

– Vi kommer att visa ett komplett utbud av produkter och lösningar för alla typer av företag: små, medelstora och stora, säger Sebastian Lundh.

Framförallt vill Gebhardt visa upp det senaste inom intralogistik, där mycket handlar om Industri 4.0 och den internetbaserade mjukvaran Galileo IoT.

– Det är en plattform som gör det möjligt för operatörer att överblicka alla systemkomponenter i samma digitala moln, berättar han.

– Informationen överförs även till vår serviceavdelning så att vi kan underhålla systemet effektivt. En mycket sofistikerad lösning som innebär stora fördelar för kunden.

Sebastian Lundh är optimist inför lanseringen på den nordiska marknaden, som tar fart på Svenska Mässan i november:

– Vi ser stora möjligheter och har även stora förväntningar på Logistik & Transport, där vi vill presentera nästa generations intralogistik