Rementum Research, ett företag för analys och rådgivning gällande tunga fordon och vägtransporter, har publicerat flera rapporter de senaste veckorna som visar en påtaglig avmattning för den europeiska vägtransportmarknaden.
– Vi tror det är särskilt viktigt att tillhandahålla omfattande data- och analysstöd för vara kunder i tider när marknadsoron ökar, kommenterar Rementums chefsekonom Carl Holmquist.
Den senaste månaden har Rementum publicerat tre rapporter och ett flertal datamängder, som tydligt visar ökad turbulens för Europamarknaden. I företagets “Highway Intelligence”-rapport noterade analytikerna att mängden brus kring den publikt tillgängliga datan för fordon och transporter har varit ovanligt hög under årets första sex månader.
Registreringar av tunga lastbilar i Europa föll 25 procent under juli och augusti, jämfört med samma period 2018. Godsvolymer, nya order för lastbilar och åkerinäringens lönsamhet sjunker också.
Holmquist tillägger; “En preliminär nedgång om 25 procent för lastbilsregistreringarna i juli och augusti skall naturligtvis ses i skenet av de kända extraordinära faktorerna under det andra kvartalet, men när vi närmare analyserar den allra senaste datan för godsvolymer på väg runt om i Europa blir det allt mer tydligt att vi närmar oss – eller till och med befinner oss i – en recession för vägtransportarbetet”.
Den nya datan för order till lastbilstillverkarna och lönsamhet för åkerier bekräftar den bild som framkommer i Rementums senaste rapporter om lastbilsproduktionen och finansiella trender inom vägtransportmarknaden i Europa.
Ingen snar återhämtning skymtar; data för trailerförsäljning t o m augusti pekar också nedåt.
– Det finns för närvarande ett flertal faktorer i spel med relativt stark negativ inverkan på fraktkonjunkturen och vi förväntar oss inte någon omedelbar förbättring i den nya rapport om trailerförsäljning i Europa som vi publicerar nästa vecka, avslutar Holmquist.