Alkohol på väg

Lastbilar i beredskap att föra alkoholhaltiga drycker till sina respektive destinationer. Foto: Diageo
Lastbilar i beredskap att föra alkoholhaltiga drycker till sina respektive destinationer. Foto: Diageo
På transportbandet för vidare äventyr över världen. Foto. Diageo
På transportbandet för vidare äventyr över världen. Foto. Diageo

Alla produkter framställs inte lokalt utan transporteras över hela världen. Alkoholhaltiga drycker är lysande exempel på sådana produkter. Produkter där logistiken har stor betydelse. Ett företag med stor erfarenhet av alkologistik är Diageo.

 Diageo är världens största tillverkare av alkoholdrycker. Bland företagets varumärken finns ett flertal av världens mest kända och mest sålda produkter inom kategorierna öl, vin och sprit. Vodkan Smirnoff, whiskyn Johnnie Walker ginmärket Tanqueray, likören Baileys och stoutölet Guinness är några framträdande exempel. Man äger också en tredjedel av Moët Hennessy vilket inkluderar varumärken som Moët & Chandon, Veuve Clicquot och Hennessy. Företaget har sitt huvudkontor placerat i London och är noterat på börserna i New York och London. Verksamheten är idag etablerad i runt 180 länder och omfattar cirka 23 000 medarbetare. Diageo omsätter årligen cirka 9,5 miljarder pund. Diageo är en sammansättning av det latinska ordet för dag (dià) och grekiskans (geo) som betyder världen. Ett namn som sammanfattar företagets vision om att man varje dag ska ta vara på livets små och stora begivenheter var i världen man än befinner sig.

Outsourcade lager och transporter
Redaktionen fångar Diageos Customer Supply Manager Maria Hård af Segerstad då hon råkar befinna sig på Diageos Stockholmskontor och ber henne berätta hur Diageo hanterar sin logistik.
- I Skandinavien använder Diageo sig av så kallad 3PL/4PL partners. 3PL betyder Third Party Logistics och 4PL Fourth Party Logistics. I korta drag innebär det att Diageo exempelvis outsourcar lager, transporter, orderhantering och även fakturering.  Det har visat sig fungera bra för oss i Sverige och Norge, berättar Maria. I Danmark har vi oursourcat lagerverksamhet och transport men hanterar order och fakturering via Diageos egna kundservice center i Budapest.

Hon berättar vidare att det förstås är Diageo som står för ”Demand Planning”, säljplaner och marknadsföringskampanjer och att det är Diageo och inte det outsourcade företaget som har totalansvaret för produkterna.

Alkohol fryser inte
I Norden har Diageo kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I Finland verkar man mot en partner. Det finns Diageokontor på ett åttiotal ställen runt om i världen. Hur fungerar det att transportera alkohol i flaskor?
- Alkohol fryser ju inte så det är inte något större problem med utomhus. Huvudsakligen fraktas produkterna i 40-fotscontainers och glaset är väl inpackat och dessutom är pallarna paketerade i ”shrink wrap” för ökad stabilitet. Flaskorna är packade i 6, 12 eller 24 pack. Då Diageo har mycket whisky i transporterna och mestadels från Skottland blir det mycket transporter via båt, säger Maria. Distributionen inom länderna sker oftast pallvis med tåg eller lastbil.

Från Storbritannien går transporten vanligast via Rotterdams stora hamn och sedan vidare till Norden.
- Men många olika transportslag är inblandade på inboundsidan. Förutom båt och lastbil sker transporterna också med tåg. Ska leveranser från produktionen i  Italien blir det intermodalt tåg, båt, tåg och sist lastbil. Det är bara i undantagsfall man väljer flyg. Flaskor plus vätskor är nämligen ganska tunga.

Guinness via Carlsberg
Det mörka stoutölet Guinness går dock en annan väg. Diageo låter Carlsberg distribuera det. Det gäller för varje produkt att komma fram till vilken distributionslösning som är effektivast. Diageo har också vin i sitt sortiment men där blir distributionskedjan annorlunda.
- Det blir inte så mycket vin i Sverige dock. När det gäller vin är förstås lagringstemperaturerna mycket viktiga och det kan vara olika känsligt för olika kvaliteter på vin också.

Stormar och strejker kan störa
Det finns osäkerhetsfaktorer i all logistik. Då mycket fraktas per båt finns ju alltid risken att ett skepp går i kvav. Det hände exempelvis ett skepp med rom från Sydamerika vid ett tillfälle. Då gäller det för Diageo att ha ett buffertlager för att snabbt kunna förse kunderna med varor trots den förlorade lasten. Man har en central hubb i Skottland. Dock är det oftast överbelastade hamnar som är den vanligaste risken, då leveranser kan bli försenade. En annan risk är att strejker kan bryta ut. Det har exempelvis förekommit hamnstrejker i Norge.

EDI-baserat system och noggrann tullhantering
Logistiken sköts digitalt via Electric Data Interchange(EDI). Kunden ger impuls via beställningen i systemet, i vissa fall via e-commercelösningar. Tull och skattesatser sköts via EMCS ett europeiskt elektroniskt system. Fraktsedeln är dock inte död. En fraktsedel följer fortfarande med lastbilen och det finns streckkoder( EAN-koder) på allt gods.  

Internt VMI
Diageo använder sig av en internvariant på Vendor Managed Inventory(VMI) i sitt affärssystem. Man lägger in forecasts i systemet och sedan är det produktionens ansvar att gå in i systemet och kolla vad som behövs och sedan se till att leverera just det. Veckovis går man lokalt in i systemet och drar ut rapporter för att se om det behövs läggas till eller dras ifrån något beroende på hur verkligheten ser ut just då. Men allt går inte via VMI, utan en del beställs via köpordrar på konventionellt sätt

Logistiska framtidsdrömmar
Om Maria Hård af Segerstad skulle få som hon vill drömmer hon om ännu energieffektivare transporter, till exempel fartyg som drivs med mer miljövänliga drivmedel. Bättre koordinering inom den internationella tågtrafiken skulle göra tåg en mer intressant transportmöjlighet. Hon ser gärna ett mer eller mindre papperslöst flöde och att man sparar så många moment som möjligt i hanteringen. Gärna EAN-koder som används genom hela logistikflödet och handskanners som snabbar upp hanteringen