Antwerpens hamn investerar för framtiden

   Delwaidedockan i Antwerpens hamn - MSC hemterminal. Foto: Antwerpens hamn
Delwaidedockan i Antwerpens hamn - MSC hemterminal. Foto: Antwerpens hamn
- Vi ska bygga ut hamnens hanteringskapacitet för container ytterligare, från och med 2020-2021, berättar Luc Arnouts, hamnens försäljningschef. Foto: Antwerpens hamn
- Vi ska bygga ut hamnens hanteringskapacitet för container ytterligare, från och med 2020-2021, berättar Luc Arnouts, hamnens försäljningschef. Foto: Antwerpens hamn

Ett tiotal hamnar ställde ut på mässan Transport & Logistics i München. En av dessa var Antwerpens hamn. Med en tillväxt på 5,9 procent fick Antwerpens hamn en aktningsvärd start för år 2015.

 - När det gäller containersidan uppnådde vi till och med en tillväxt på 9,5 procent under årets första tre månaderna. 2M alliansen MSC och Maersk som förra året valde att koncentrera verksamheten till Antwerpen bidrog också till dessa tillväxtsiffror, förklarar Luc Arnouts, hamnmyndighetens försäljningschef

Under de närmaste månaderna kommer ett nytt kajavsnitt att färdigställas i Deurganck för att överlämnas till rederiet MSC, som hittills har varit verksam i Delwaide.

 Denna del av hamnen, som har en kapacitet på 11 miljoner TEU, gör det möjligt för MSC att ytterligare utveckla sin verksamhet.

- Detta är dock bara början. Enligt de senaste prognoserna måste vi bygga ut hamnens hanteringskapacitet för container ytterligare från och med 2020-2021. Hamnmyndigheten har därför redan nu inlett förberedelserna för en ny stor tidvattendocka med passande terminal kapacitet på infartens vänstra sida, berättar Luc Arnouts, hamnens försäljningschef.

Antwerpens hamn har tillgång till ett område på mer än 1 000 hektar på vänstra stranden, som ska tas drift under flera faser. Hamnmyndighetens planerar att inleda första fasen av driften i Saeftinghedockan från och med 2021, med en kajareal på 1400 kvm och med en kapacitet på minst 5,1 miljoner TEU. Kostnaderna för denna första fas uppgår till cirka 660 miljoner euro.

Antwerpen är Europas näst största hamn och måste därför klara av en långsiktig tillväxt hos världens rederier.

- Ingenting kan dock tas för givet. Vi arbetar i en internationell, ytterst konkurrenskraftig miljö där bevarandet av en topposition är en daglig utmaning, säger Luc Arnouts.

Det är dock ännu inte helt klart när Saeftinghe dockans andra etapp, som i slutändan kommer att vara mer än 4 km lång, kommer att kunna tas i drift.

Saeftinghedockan, som i sin helhet är ett mycket omfattande framtidsprojekt med en yta på tusen hektar, har redan planerats för containerhantering på vänstra stranden av Schelde.

Miljöorganisationen Arbetsgruppen Mål 2020 motsätter sig dock projektet på grund av närheten till naturreservat Wells, ett skyddat område mellan Doel och Kieldrecht. Under tiden utvidgas hanteringsområdet stegvis i andra delar av Antwerpens hamn.

Källa: Antwerpens hamn