Kraftigt varierande behov av godsvagnar globalt

En ny kraftfull godsvagn från schweiziska WASCOSA. Företaget är inriktat på uthyrning och förvaltning av godsvagnar för järnvägstrafiken. Företaget, som grundades 1964, har sitt huvudkontor i Luzern, Schweiz. WASCOSA är ett familjeföretag och en pionjär i branschen. Foto: Markku Björkman
En ny kraftfull godsvagn från schweiziska WASCOSA. Företaget är inriktat på uthyrning och förvaltning av godsvagnar för järnvägstrafiken. Företaget, som grundades 1964, har sitt huvudkontor i Luzern, Schweiz. WASCOSA är ett familjeföretag och en pionjär i branschen. Foto: Markku Björkman
Företaget Waggonbau Graafs (VTG) nya LNG - tankvagn på Münchenmässan. Detta är en helt ny typ av järnvägstankvagn, som lanseras under 2015. Intresset är redan stort från diverse LNG-leverantörer och köpare av LNG. Vagnarna kommer att finnas tillgängliga på marknaden under andra halvåret 2015 och naturligtvis som mässexemplar redan nu. Foto: Markku Björkman
Företaget Waggonbau Graafs (VTG) nya LNG - tankvagn på Münchenmässan. Detta är en helt ny typ av järnvägstankvagn, som lanseras under 2015. Intresset är redan stort från diverse LNG-leverantörer och köpare av LNG. Vagnarna kommer att finnas tillgängliga på marknaden under andra halvåret 2015 och naturligtvis som mässexemplar redan nu. Foto: Markku Björkman

Den globala efterfrågan av godsvagnar, som bland annat debatterades vid en branschkonferens under Transport – Logistikmässan i München uppvisar stora skillnader. Efterfrågan på godsvagnar i Europa har minskat avsevärt och ligger kvar på en låg nivå, en faktor som har lett till massiv överkapacitet bland tillverkarna, vilket också kom till uttryck på Münchenmässan. Ett rekordantal godsvagnstillverkare ställde ut, men det var relativt glest mellan vagnarna.

Ett undantag var tyska företaget VTGs nya LNG-vagnar som tillsammans med Chart Ferox bygger järnvägstankvagnar för transport av LNG (=Liquid Natural Gas), vilket är den rena energikälla som bl a svensk industri efterfrågar i allt större omfattning.

Även i de flesta baltiska länder visar man, enligt VTGs representant på mässan, stort intresse för LNG – vagnar med tanke på att dessa länder vill bli oavhängiga av ryska gasleveranser.

Ett tecken på en klar global trend var även de många amerikanare som vandrade mellan vagnraderna och fotograferade noggrant varje nyhet och vagndetalj.

Medan Nordamerika och Asien meddelar om stark eller måttlig tillväxt inom godsvagnsmarknader, minskar däremot tillverkningen i de länder som tidigare utgjorde Sovjetunionen, så kallade CIS-området. 

Orsaken anses vara konflikten mellan Ryssland och Ukraina, två traditionella transitländer med betydande volymer av spårbundna transporter.

 Sammantaget stagnerar världsmarknaden för godsvagnar därför att förlusterna i CIS-området inte kan kompenseras av tillväxten i Nordamerika och Asien.

I en aktuell studie "Godsvagnar – globala marknadstrender", analyserade tyska forskningsinstitutet, SCI Verkehr, utvecklingen inom olika marknader.

Medan marknaden för nya godsvagnar under förra året ökade i Afrika och Mellanöstern med 14 procent, delvis på grund av start från en låg nivå, har tillväxten i Asien stagnerat något men de påbörjade upphandlingarna förblir ändå på en relativt hög nivå.

Marknaden för nya godsvagnar har en volym på omkring 11,5 miljarder euro, med Nordamerika, CIS och Asien som de största marknaderna. Så kallade eftermarknaden har nått en volym på nästan 10 miljarder euro. Tillväxten här kommer att fortsätta i en takt på runt 2,4 procent, men SCI Verkehr förväntar sig endast en måttlig tillväxt på 1procent för OEM-marknaden.

OEM är en akronym för Original Equipment Manufacturer, det vill säga termen för ett företag som tillverkar den slutliga produkten som kan säljas på den öppna marknaden. I normala fall säljs produkten inte direkt av OEM-företaget utan via återförsäljare.

Produkten kan bestå av enbart egentillverkade komponenter eller, vilket är vanligast, en kombination av egentillverkade och inköpta komponenter från underleverantörer som monteras ihop hos OEM-företaget till den slutliga produkten. De flesta underleverantörer har avtal med en OEM som förhindrar dem att sälja direkt till företagets återförsäljare eller på den öppna marknaden.

CIS marknaden, som var fram till 2012 fortfarande den största globala marknaden för nya godsvagnar över hela världen, har halverats idag i storlek och kommer att fortsätta att minska fram till 2019 enligt experter.

I framtiden kommer CIS - marknaden rankas som trea bakom Nordamerika och Kina. Denna utveckling beror å ena sidan på att den politiska konflikten mellan Ryssland och Ukraina väntas fortsätta och å andra sidan finns det idag en mättnadseffekt efter stora upphandlingar, som gjordes tidigare i år.

Konferensdeltagarna i München var eniga om att den nordamerikanska marknaden präglas av fortsatt uppsving, med en tillväxt på 4 procent per år, främst driven av stark efterfrågan i USA av tank och öppna vagnar. På grund av brist på komponenter på USA- marknaden förväntar experterna höga leveransvolymer där även under de kommande åren.