Concordia Maritimes nya tanker Stena Image döpt

 Stena Teknik tillsammans med varvet GSI har infört ett stort antal tekniska lösningar, som bland annat medfört att bränsleförbrukningen i servicefart är totalt 10-20 % lägre jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek. Foto: Stena Image/Kristofer Hultén
Stena Teknik tillsammans med varvet GSI har infört ett stort antal tekniska lösningar, som bland annat medfört att bränsleförbrukningen i servicefart är totalt 10-20 % lägre jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek. Foto: Stena Image/Kristofer Hultén

Concordia Maritimes första kemikalie- och produkttanker, Stena Image, döptes nyligen på det kinesiska fartygsvarvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International).

Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av s k IMOIIMAX-modell som är en vidareutveckling av ett redan etablerat koncept, nu med extra stor lastflexibilitet och ännu lägre bränsleförbrukning.

- Med leveransen av Stena Image börjar en ny era för Concordia Maritime. IMOIIMAX-fartygen, är nästa generations kemikalie- och produkttanker, kommenterar Kim Ullman, vd Concordia Maritime. 

Ett drygt hundratal gäster hade samlats i den regntunga mångmiljonstaden Guangzhou på Kinas sydkust för att närvara vid den högtidliga dopceremonin av Stena Image. Gudmor, vd  PhD Selma Olsson Åkefeldt, dotter till Stena-koncernens huvudägare Dan Sten Olsson döpte fartyget traditionsenligt och avslutade med en önskan”… må lycka och framgång vara med henne och alla som seglar med henne”. Nu har fartyget med kapten Jaroslaw Aniszewski och hans besättning ombord lämnat varvet i Guangzhou för att helt enligt plan påbörja sin jungfruresa från Fjärran Östern till Europa.