Under en frågestund i riksdagen öppnade inrikesminister Anders Ygeman för att ta bort den så kallade "24-timmars" regeln vid klampning av fordon och låta åtgärden bestå tills dess sanktionsavgiften är betald. I nu liggande förslag från regeringen skall åtgärden prövas av åklagare efter 24 timmar - annars får den ej bestå. Det skriver Transportindustriförbundet.
Transportindustriförbundet ser allvarligt på detta uttalande om att en tvångsåtgärd skall kunna bestå utan möjlighet till rättslig prövning av åklagare om huruvida åtgärden togs på rättsligt korrekta grunder eller ej. Att beslut om en tvångsåtgärd - för att kunna bestå - måste prövas av åklagare torde vara en ganska så fundamental förutsättning och utan denna garant för att tvångsåtgärden genomförts på rättslig korrekt grund riskerar rättssäkerheten att sättas ur spel.
Transportindustriförbundet har i tidigare inlagor anfört att en transport som utförs i strid med gällande lagar, förordningar och bestämmelser skall lagföras men med hänsyn till både legalitetsprincipen och rättssäkerheten måste själva olagligheten i transporten först styrkas innan så kan ske och ett generellt antagande om att en transport är otillåten inte kan anses vara förenligt med grundläggande rättsprinciper.
Förbundet har idag i skrivelse till näringsdepartementet begärt ett klargörande från regeringen om hur regeringen ser på detta uttalande och om inte garanten i form av rättslig prövning (av åklagare) skall uprätthållas i detta fall.
Kaälla: Transportindustriförbundet