Särskild prioritet måste ges till det 4:e järnvägspaketet och järnvägssektorn, meddelar Michael Cramer, ordförande för EU-parlamentets Transportkommitté i en nyligen publicerad intervju.
”Järnvägsbolagen är de sista nationalistiska bolagen i Europa. EU-parlamentets önskan att tillsammans med EU-kommissionen och medlemsstaterna skapa ett sammanlänkat nätverk (järnväg) har inte uppnåtts” säger Cramer i intervjun och menar att järnvägsnätverket är ett lapptäcke som inte hänger ihop mellan eller över nationsgränserna inom EU.
Enligt Cramer är konkurrensen mellan transportslagen, eller rättare sagt bristen på den, transportsektorns största hinder mot minskade utsläpp. Järnvägen tar betalt per kilometer medan flertalet vägar inom EU kan användas utan kostnad.
Om detta inte ändras kommer järnvägen aldrig att få en chans att bli konkurrensmässig och prioriterad över vägtransporterna. Det 4:e järnvägspaketet är en förutsättning för en konkurrenskraftg järnväg.