Den 7 och den 9 oktober bjuder Business Sweden, tillsammans med Sweden-India Business Council och Business Region Göteborg, in till frukostmöten i Stockholm och Göteborg. På seminariet presenterar Business Sweden en studie om hur svenska företag lyckas med distribution av produkter och tjänster i Indien.
Business Sweden bevakar kontinuerligt hur svenska företag arbetar med sina distributörer i Indien. Under 2014 genomförde Business Sweden en studie, i vilken huvudfrågan var hur svenska företag har skapat sina nätverk och hur de löpande arbetar med dessa. Cirka 100 små och stora svenska företag har medverkat i studien under de senaste fem åren. Några av slutsatserna är att hälften av de företag som anlitat en distributör som proaktivt kontaktat dem är missnöjda, samt att en kombination av grundlig genomgång och tidigare erfarenhet är ett framgångsrecept för att hitta en bra distributör.
En annan fråga som kommer att diskuteras på seminariet är varför 20 procent av företagen i studien har ökat sin omsättning med över 30 procent de senaste fem åren, medan hälften ligger kvar på samma nivå som 2009.
Indien är ännu en relativt liten exportmarknad för Sverige med en exportvolym på 10 miljarder per år, vilket motsvarar 0,8 procent av Sveriges totala export. Potentialen för ökad volym är dock stor, mot bakgrund av att Indien är världens tionde största ekonomi med en tillväxttakt som förväntas uppgå till 6-7 procent under de kommande två åren.
- Med en ny regering sedan i våras som fokuserar på ökad tillväxt, mindre byråkrati och flera privata investeringar, är förutsättningarna goda för ökad svensk aktivitet i Indien, säger Anna Liberg, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Indien.
Tid och plats:
Den 7 oktober i Stockholm, kl. 08.30-10.00 (frukost serveras från kl.08.00) i World Trade Center konferens, Klarabergsviadukten 70, lokal: Milano
Den 9 oktober i Göteborg, kl. 08.30-10.00 (frukost serveras från kl. 08.00), Business Region Göteborg, Norra Hamngatan 14, 1 tr.
Den 7 och den 9 oktober bjuder Business Sweden, tillsammans med Sweden-India Business Council och Business Region Göteborg, in till frukostmöten i Stockholm och Göteborg. På seminariet presenterar Business Sweden en studie om hur svenska företag lyckas med distribution av produkter och tjänster i Indien.
Business Sweden bevakar kontinuerligt hur svenska företag arbetar med sina distributörer i Indien. Under 2014 genomförde Business Sweden en studie, i vilken huvudfrågan var hur svenska företag har skapat sina nätverk och hur de löpande arbetar med dessa. Cirka 100 små och stora svenska företag har medverkat i studien under de senaste fem åren. Några av slutsatserna är att hälften av de företag som anlitat en distributör som proaktivt kontaktat dem är missnöjda, samt att en kombination av grundlig genomgång och tidigare erfarenhet är ett framgångsrecept för att hitta en bra distributör.
En annan fråga som kommer att diskuteras på seminariet är varför 20 procent av företagen i studien har ökat sin omsättning med över 30 procent de senaste fem åren, medan hälften ligger kvar på samma nivå som 2009.
Indien är ännu en relativt liten exportmarknad för Sverige med en exportvolym på 10 miljarder per år, vilket motsvarar 0,8 procent av Sveriges totala export. Potentialen för ökad volym är dock stor, mot bakgrund av att Indien är världens tionde största ekonomi med en tillväxttakt som förväntas uppgå till 6-7 procent under de kommande två åren.
- Med en ny regering sedan i våras som fokuserar på ökad tillväxt, mindre byråkrati och flera privata investeringar, är förutsättningarna goda för ökad svensk aktivitet i Indien, säger Anna Liberg, handelssekreterare och chef för Business Sweden i Indien.
Tid och plats:
Den 7 oktober i Stockholm, kl. 08.30-10.00 (frukost serveras från kl.08.00) i World Trade Center konferens, Klarabergsviadukten 70, lokal: Milano
Den 9 oktober i Göteborg, kl. 08.30-10.00 (frukost serveras från kl. 08.00), Business Region Göteborg, Norra Hamngatan 14, 1 tr.