InPort deltar i utvecklingen av Vänersjöfarten

Göta älv. Foto: Compare Competence Area ICT
Göta älv. Foto: Compare Competence Area ICT

När fartyg med gods till och från Vänern via Göta älv får veta vilken hastighet de ska hålla för att slippa stopp i väntan på broöppningar, slussningar och möten med andra fartyg är det InPort i Karlstad som utvecklar och levererar  IT-stödet till denna trafikstyrning.

InPort Intelligent Port Systems AB är tillsammans med Trafikverket och SSPA (konsultföretag inom maritima lösningar) tjänsteleverantörer i GotRIS (River Information Services för Göta älv) - ett forsknings- och innovationsprojekt för att utveckla en gemensam trafikstyrnings- och samarbetsplattform för de aktörer som bedriver transporter på och över Göta älv.

GotRIS syftar till att ta fram ett gemensamt trafikledningssystem för de olika transportsätten - sjöfart-, väg- och järnvägstransporter - för att minimera störningar och optimera en kostnads- och miljöeffektiv logistikkedja för godstransporter på Göra älv.

Genom att koppla ihop information om båttrafiken (via InPorts AIS-baserade system) och järnvägstrafiken (via Tradikverkets GPS-baserade tågplanering) med en rad andra informationskällor (exempelvis om broar, slussar, väder och flödeshastighet i älven) kan trafiken styras för att passa broöppningar, slussningar och fartygsmöten i Göta älv.

Fartygen kan då få veta vilken hastighet de ska hålla för att slippa stopp (som kostar tid och bränsle) samtidigt som hamnterminaler och andra anslutande transporter (exempelvis tåg och lastbilar) i god tid får veta när fartygen kommer att angöra hamnen.