Polisen på Södra Jylland rapporterar om ett ökat antal stölder/försök till stölder ur lastbilar och trailers som har klampats längs vägkanten. Fordonen har klampats av kriminella som sedan stjäl godset när fordonet väl är förhindrat från färd.
En representant för försäkringsindustrin har i ett liknande fall utomlands yttrat att ”cargo not moving is cargo at risk” vilket sammantaget med rapporten från Danmark bör kunna ses som ett tänkvärt inlägg i den svenska debatten om klampning av fordon.
Transportindustriförbundet har tidigare framfört att klampning av fordon längs vägkant medför en ökad stöldrisk då godset lämnas obevakat. Skillnaden med förhindrande av fortsatt färd som finns i dag innebär att en polisman finns på platsen hela tiden för att förhindra fortsatt färd vilket även innebär att denne så att säga bevakar godset samtidigt. Ett fordon som klampas av polisman utgör en stöldrisk i och med att fordonet efter klampningen lämnas obevakat vid vägkanten.