Transportindustri-förbundet om europeisk åkerinäring

Foto: Trelleborgs Hamn
Foto: Trelleborgs Hamn

Transportindustriförbundet har tagit del av den senaste tidens debatt om förutsättningarna för utländska åkerier att utföra transporttjänster i Sverige. Förbundet ger här sin syn på saken.

Det är viktigt att betona att gällande regler och förordningar skall följas och efterlevas av samtliga aktörer på marknaden oavsett nationalitet och att detta gäller såväl svenska åkerier som åkerier från andra medlemsstater i EU.

Samtidigt är det viktigt att i debatten föra fram att EU:s princip bygger på fri rörlighet för varor, människor, kapital och tjänster. Att försöka sätta denna princip ur spel genom att begränsa åkerier från andra medlemsländer att utföra transporttjänster i Sverige inte är en realistisk möjlighet så länge som gällande lagar och förordningar följs. 
 
Vad gäller vissa av de åtgärder som har efterfrågats i debatten är det viktigt att vara medveten om att åtgärder som begränsar tillträde till den inre gemensamma marknaden inte är förenliga med gällande eller kommande EU-rätt.
 
Åtgärder som att kontrollera fordons skick (bromsar, däck, avgassystem o dyl) samt efterlevnad av kör- och vilotider är möjliga att utföra så länge de inte utförs på diskriminerande sätt medan åtgärder som riktar in sig på att försvåra eller begränsa möjligheterna att utföra transporttjänster inte är tillåtna.
 
EU-kommissionen följer den svenska debatten med intresse och Förbundets jurist Tommy Pilarp har ombetts att komma ner till Bryssel och informera EU-kommissionen om vad som sägs i den svenska debatten. Förbundet kommer fortlöpande att informera om utvecklingen inom EU på detta område.
 
Transportindustriförbundet välkomnar en debatt om vägtransportmarknadens förutsättningar, men önskar att debatten förs med en saklig och sansad ton baserad på realistiska förutsättningar.