Rikskombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg utanför Stockholm blir en av Sveriges största fullserviceterminaler med fyra järnvägsspår à 750 meter. Utöver terminalens drygt 80 000 kvadratmeter har byggherren Kilenkrysset reserverat ytterligare ytor för framtida byggnationer i närheten av kombiterminalen.
- Terminalen byggs på en tomt som till stora delar täckts med berg. Vi har därför ägnat oss åt sprängning och schaktning sedan byggstart i september 2013. Vi räknar med att fortsätta spräng- och schaktarbetet åtminstone fram till mars 2014, säger Jeff Källvik, platschef på NCC, som ansvarar för markarbetena i samband med byggnationen av den nya kombiterminalen.
Den nya kombiterminalen är en del av logistikparken Stockholm Nord, med ett mycket starkt strategiskt läge nära Arlanda flygplats, mellan Stockholm och Uppsala. Terminalen får en samlad yta på drygt 80 000 kvadratmeter. På tomten där kombiterminalen byggs har nästan 250 000 kubikmeter berg sprängts och schaktats bort. Marken ska så småningom asfalteras, därefter monteras portalkranar och annan logistikutrustning.
Närhet till Arlandabanan ställer krav på planering
- En av de största utmaningarna i arbetet är att byggarbetsplatsen ligger i anslutning Arlandabanan, vilket ställer krav på noggrann planering av sprängningarna för att inte medföra störningar i tågtrafiken, säger Jeff Källvik.
Under hösten stod det klart att den nya kombiterminalen ska drivas av Gävle Containerterminal, GCT. Kilenkrysset investerar i terminalens infrastruktur, medan CGT bemannar och utrustar terminalen med kranar, truckar och dragfordon. Kombiterminalen byggs på optimalt logistikläge, i anslutning till såväl Arlanda och E4:an.
Fakta
Byggherre: Kilenkrysset
Arkitekt: WSP Samhällsbyggnad
Omfattning: 80 000 kvadratmeter
Tidsram: Byggstart var i september 2013, beräknas stå helt klar våren 2015.
Byggkostnad: Cirka 190 miljoner kronor