ATM, Milanos kollektivtrafikföretag blir helt elektriskt

En av ATM:s Citaro ECO-bussar testas i Milano, Italien. Foto: ATM

Milanos kommunala kollektivtrafikföretag, strävar efter att ha en flotta av nollutsläppsbussar senast år 2030.

Från och med 2019 kommer ATM inte att beställa en enda dieselbuss. Endast hybrider, trolleybussar av typ IMC och helelektriska bussar kommer att inhandlas.

 Under tiden kommer alla ATM-depåer att transformeras för elbussar och dessutom kommer nya anläggningar att byggas i Milano.

ATM har för närvarande 25 elektriska bussar, enligt det anbud som Solaris tilldelades med bussmodellen Urbino Electric i juni 2017.

Den andra utmanaren var då Irizar. Det var det första elektriska anbudet som lanserades av ATM.

Nu, i samband med senaste maxi-anbudet på 250 elbussar, gjorde Solaris, som under år 2018 levererade 30 elbussar till Italienska städer Milano, Bergamo och Bolzano, ett ytterligare anbud.

Och Mercedes har inte råd missa detta tillfälle, skriver bussportalen BusWorld. Under tiden levererades de första enheterna av eCitaro till Berlin, Hamburg och Mannheim.