Ny flyttplattform online lanseras i Sverige

Foto: Movinga
Foto: Movinga

Den tyska flyttplattformen Movinga lanserar sin digitala tjänst i Sverige. Utifrån ett stall på ett tjugotal flyttfirmor runt om i Sverige ska företaget hjälpa svenska privatkunder och företag att hitta den optimala lösningen för flyttar. Tjänsten finns redan i Tyskland och Frankrike, där man hittills har utfört över 50 000 flyttar.

Movinga grundades 2015 och har sitt huvudkontor i Berlin, där omkring 220 anställda arbetar med att underhålla och förbättra tjänsten. Affärsidén är att koppla samman noggrant utvalda flyttföretag och kunder. Med hjälp av digital teknologi tas offerter från en rad olika flyttfirmor in och analyseras utifrån pris, kvalitet och service. Kunderna erbjuds den firma som passar dem bäst, medan flyttfirmorna ges möjligheten att utöka sin verksamhet med nya kunder. Efter ett brett genomslag i Tyskland och Frankrike, där plattformen är marknadsledande, tar Movinga nu steget in på den svenska marknaden. Movinga planerar att öppna ett nytt kontor i Sverige inom de kommande 12 månaderna. År 2017 hade företaget en vinst på cirka 20 miljoner euro.

– Att lansera Movinga i Sverige ser vi som ett stort steg i företagets utveckling. Målet med vår verksamhet är att underlätta och digitalisera logistikmarknaden för våra kunder och sätta standarden på flyttmarknaden, säger Jakob Mård, Account Manager för den svenska marknaden.

Movingas vision är att förbättra logistiken inom flyttindustrin genom att reducera flyttfordonens kilometerantal för att kunna erbjuda prisvärd och miljövänlig flytthjälp. Hittills har Movinga kortat köravstånden med totalt 6,7 miljoner kilometer. Var fjärde flytt i Sverige är redan optimerad och sparar koldioxidutsläpp. Movingas mål för de kommande åren är inte enbart att optimera så många rutter som möjligt, utan även att kompensera för alla de koldioxidutsläpp som flyttarna ger upphov till.

– Vi tror att hållbarhet är något som alla företag måste bidra till oavsett bransch och storlek. För oss är det en självklarhet och en grundpelare i vår affärsidé.  I takt med att vi växer och knyter kontakter med fler flyttfirmor runt om i Sverige, kan vi optimera och korta körsträckorna ute på de svenska vägarna ytterligare, säger Jakob Mård.