Bombardier och Akiem tecknar kontrakt för 33 TRAXX lokomotiv

Bombardiers nya TRAXX DC-lokomotiv, som enligt tillverkaren, är idag det mest moderna fyraaxliga lokomotivet i Europa. Foto: Bombardier Transport
Beställningar omfattar lokomotiv av typ TRAXX AC3, DC3 och MS2. Bilden visar ett TRAXX-MS-lokomotiv. Foto: Bombardier

Leasingföretaget Akiem och ledande tillverkare av rullande materiel Bombardier Transportation tecknade nyligen två kontrakt, som en del av ett ramavtal för leverans av totalt 33 stycken Bombardier TRAXX lokomotiv.

De två fasta beställningarna uppgick till sammanlagt 112 miljoner euro (128 miljoner dollar). Leveransen förväntas ske mellan åren 2019 och 2021.

Beställningen är en blandning av TRAXX MS 2 (multisystem), TRAXX AC 3 (växelström) och TRAXX DC3 (likström) lokomotiv.

- Denna extra leverans av 33 TRAXX lokomotiv uppfyller våra kunders behov i hela Europa. Med en flotta på 180 TRAXX-lok år 2020 stärker vi vår förmåga när det gäller att bidra till tillförlitlig, effektiv, säker och kostnadseffektiv godsservice som efterfrågas av både passagerare och fraktoperatörer. Samarbetet med Bombardier Transportation gör det möjligt för Akiem Groups industrigrupp att utforma och leverera skräddarsydda tjänster och underhållslösningar över hela Europa. Därmed förstärks vår koncern som en viktig, långsiktig, pålitlig partner och mervärdesleverantör för järnvägsindustrin i Europa, sade Fabien Rochefort, Akiem Group´s VD.

Bombardier TRAXX 3-plattformen är, enligt Bombardier Transportations representant Peter Ammann, den modernaste fyraxliga lok-plattformen i Europa. De tre modellerna, TRAXX AC3, TRAXX MS3 och TRAXX DC3, erbjuder alla alternativa Last Mile-funktioner, en stöddieselmotor som överbryggar icke-elektrifierade bansträckor.

TRAXX MS-lokomotivet spelar en viktig roll i utvecklingen av Europas ekonomi. Konstruerad för att fungera på Europas fyra typer av huvudförsörjningsspår med en spänning av 15 kV och 25 kV AC samt 1,5 och 3 kV DC, ger en nödvändig flexibilitet och driftskompatibilitet så att operatörerna kan hantera internationella järnvägstransporter över hela kontinenten.