Sex största containerbolag startar en ny global organisation

Hapag-Lloyds containerfartyg på väg till Hamburgs hamn. Foto: Hapag Lloyd

Maersk Line är överens om att sex av världens största containerrederier etablerar en ny global förening, meddelar ShippingWatch. Standardisering och digitalisering av denna industrisektor är nyckelordet.

En exklusiv allians av konkurrerande containerföretag kommer snart att introducera en ny global organisation som framför allt kommer ta hand om standardisering och därigenom effektivisera branschen.

Dessa sex största containerrederierna i världen har sedan början av sommaren diskuterat hur rederier kan komma överens om gemensamma standarder när det till exempel handlar om leverans av containers.

MSC uppspårar containers i realtid

Maersk Line, MSC, COSCO, CMA CGM, och Hapag-Lloyd har enligt ShippingWatch gett MSC IT:s manager Andre Simha uppdraget att leda föreningen. Tillsammans står dessa sex företag för en stor del av världsmarknaden, men det är redan uppenbart att detta nya partnerskap kommer att vara öppet för alla som vill vara med, och därför uppfattas föreningen inte som en hermetiskt sluten klubb.

Maersk Lines godkännande av föreningen är viktigt för många rederier när det gäller att gå vidare med projektet. Man ville också undvika en situation där några av de stora konkurrenterna meddelar offentligt att de inte vill delta.

Det sista var precis vad Maersk Line upplevde efter att bolaget hade ingått i det så kallade TradeLens-samarbetet med IBM, vilket skulle skapa en ny digital plattform för hela containerindustrin. Tyska Hapag-Lloyd med VD Rolf Habben Jansen i spetsen lämnade snabbt samarbetet eftersom tyskarna ansåg att det var ett projekt som faktiskt styrdes av det danska rederiet.

Enligt ShippingWatch överväger även det kinesiska Cosco att delta i samarbetet. Maersk försöker fortfarande att engagera fler rederier i digitalt samarbete.