På eCarExpo i Göteborg, Nordens största elbilsmässa, visas i år majoriteten av alla modeller av el- och laddhybridbilar, som också kan provköras på en bana som startar inne i mässhallen. Här satsar industrin även på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, liksom motorcyklar, mopeder och cyklar med eldrift. eCarExpo, blir i år fyra gånger större än tidigare och samlar allt om laddbara bilar på Svenska Mässan i Göteborg. Besökarna får se minst åtta Sverigepremiärer av el- och hybridbilar, plus marknadens utbud av laddaggregat, tillbehör och elbilstjänster samt eldrivna cyklar, mopeder och mc.
Den kanske mest efterlängtade Sverige-premiären är Tesla 3, som redan när den lanserades som skiss för tre år sedan tecknades av tusentals svenska bilköpare. Idag är antalet beställningar uppe i 450 000 i hela världen. Nu får alla nordbor som står i kör för att vänta på leverans, som enligt uppgift ska inledas i Europa under första halvåret 2019, se den i verkligheten för första gången på eCarExpo.
– Tesla Model 3 är den genom tiderna mest förhandsbokade bilmodellen, och det är kanske tur för den etablerade bilindustrin att det har tagit lång tid för tillverkaren att få upp farten i produktionen. Nu kommer den ut på marknaden i ett läge när många andra tillverkare står i startgroparna med elbilar i samma prisklass, det vill säga under halvmiljonen i svenska kronor räknat, förklarar Gunnar Dackevall, initiativtagare till eCarExpo.
Den koreanska bilindustrin ligger i framkant bland de etablerade biltillverkarna när det gäller elektrifieringen, och de svenska storsäljarna Kia kommer att visa sin Niro EV för allra första gången här. Det är en elbil som både när det gäller pris och räckvidd, 485 km enligt den nya tuffare normen WLTP går i direkt klinch med Tesla Model 3 och dess systermodell Hyundai Kona EV. På eCarExpo kan besökarna jämföra de tre nykomlingarna samtidigt.
En annan högintressant svensk elbilspremiär är Audi e-tron, en ren el-SUV i premiumklassen. Det är Volkswagenkoncernens startskott i sin framtida elbilsoffensiv, som med två elmotorer och batterier på 95 kWh får en effekt på 408 hk, en räckvidd på 400 kilometer och ett pris på cirka 885 000 kr.
BMW, som redan räknas till veteranerna i elektrifieringsracet, tar ny fart med att visa sin konceptbil iX3 på eCarExpo, som är ett ganska produktionsnära startskott för tillverkarens första el-SUV – eller SAV, Sports Activity Vehicle, som BMW väljer att kalla konceptet. Med 270 hk och en batterikapacitet på 70 kWh får den också en räckvidd på 400 kilometer.
Volvo premiärvisar sin nya laddhybrid V60 T6/T8 som har goda chanser att bli Sveriges mest sålda tjänstebil när leveranserna rullar igång en bit in på 2019, och man har också lite hemlighetsfullt viskat om någonting helt nytt i sin monter.