Karlshamn: Svensk logistikport mot Östeuropa

Ulf Sandevärn, marknadschef på Karlshamns Hamn, vid bolagets monter på Svenska Mässan. Foto: Christer Wiik

Sedan Östeuropa öppnade sig har Blekingeregionen fått en allt viktigare roll som logistikregion. ”Vi är Sveriges heta hörn i sydöstra Sverige”, säger Ulf Sandevärn, marknadschef på Karlshamns Hamn, en av många utställare på Logistik & Transport i Göteborg.

Karlshamns Hamn i Blekinge tillhör en av de största hamnarna i landet och är den största och djupaste hamnen i sydöstra Sverige.
Hamnen har skaffat sig en alltmer betydande position i sydöstra Östersjöområde, i synnerhet när det gäller transporter i öst-västlig riktning. Energi-, skogs- och bulkprodukter samt RoRo-trafik är hamnens huvudverksamheter. Karlshamns Hamn består av sex hamnområden med totalt 3 kilometer kaj och 750 000 kvadratmeter yta

Även gasledningsprojektet Nord Stream-2, mellan Ryssland och Tyskland via Östersjön, har gjort att Karlshamn och Karlshamns Hamn fått väldigt stor uppmärksamhet den senaste tiden. Karlshamn kommer nämligen att bli ett av flera landbaserade nav för projektets rörutläggningar.

Tidigare i år uttalade sig Karlshamns Hamns vd, Mats Olsson, angående Nordstream-projektet:
”En direkt konsekvens av denna affär blir att Karlshamns Hamn kommer att hantera ca 1,2 miljoner ton mera gods kommande 3 år och behöver nyanställa 30 – 60 personer under olika perioder. Ekonomiskt är det en bra affär för Karlshamns Hamn mellan 2017-2019, som skapar investeringsresurser för framtiden”
Källa: Karlshamns Hamn