Svenska Färghusgruppen, en centralorganisation för 17 färghandlare, kompletterar den traditionella affären med en digital affär. Med sin e-handelssatsning vill Svenska Färghusgruppen nå ut till en bredare marknad och öka försäljningen mot privatpersoner.
Management- och IT-konsultföretaget Claremont har tillsammans med Storm Commerce och Svenska Färghusgruppen tagit fram en strategi för e-handeln och har nu även fått uppdraget att bygga de nya webbplatserna. Svenska Färghusgruppen vill skapa en lika bra kundupplevelse på nätet som i de fysiska butikerna. Användarvänlighet och möjlighet att låta besökarna ta del av både inspiration och pedagogiska guider är viktiga stöd i köpprocessen.
”Vi är väldigt glada över att Svenska Färghusgruppen valt oss som partner i sin e-handelssatsning. För oss är det här ett extremt spännande projekt där vi får ta ansvar för hela resan, från förstudie och strategi till färdiga webbplatser ”, säger Martin Smolka, Projektledare Claremont.
”Som ett led i vår satsning på e-handelsområdet är det viktigt att vi jobbar tillsammans med de ledande aktörerna inom området och där känns det som att vi hittat en stark partner i Storm Commerce”, säger Anders Söderman, Affärsområdeschef Marketing & Commerce Claremont.
Svenska Färghusgruppens e-handelslösningen bygger på Storm Commerce plattform, ett kompetent och molnbaserat e-handelssystem som hanterar stora transaktionsvolymer och breda/djupa produktsortiment. Plattformen är en sk headlessplattform som kopplas till CMS:et Umbraco, i enlighet med Svenska Färghusgruppens krav på både redaktionellt innehåll och köpupplevelse.
”Vi är väldigt glada att hälsa Svenska Färghusgruppen välkomna som ny kund och Claremont som ny Solution Partner till Storm Commerce. Claremont är ett expansivt bolag som har bred kompetens inom såväl e-handel som PIM och affärssystem, vilket gör dem väl lämpade som partners till oss”, säger Michael Hallberg, CCO Storm Commerce.