Volvo Cars ökade sin försäljning globalt med 11,2 procent i september, jämfört med samma månad förra året. Totalt under årets nio första månader har Volvo sålt nio procent fler bilar än samma period i fjol.
Ökningen i september var ojämnt fördelad geografiskt. Mest glädjande för Volvo är uppsvinget med 40,7 procent på marknaden i USA, där man under första halvåret backade med sju procent. Enligt företaget berodde minskningen främst på långa leveranstider. Men nu har särskilt modellen XC90 börjat nå ut till kunderna.
Totalt har dock Volvos försäljning i USA här långt fortfarande sjunkit under året, med nästan tre procent.
Vi siktar på en ökning i USA för helåret 2017, säger Johan Larsson, presstalesperson på Volvo Cars.
Globalt har det Kina-ägda företaget med bas i Göteborg sålt drygt 413 000 bilar hittills i år. Målet är att sätta nytt rekord för fjärde året i rad. Under 2016 sålde Volvo drygt 534 000 bilar, vilket var en ökning med sex procent.