DHL Sverige prisat

Ylva Öhrnell, DHL, Karin Hallstan, Scania & Helene Samuelsson, Preem. Foto: DHL

DHL har utsetts till Sveriges mest hållbara logistikföretag i studien Sustainable Brand Index Business to Business. Studien har undersökt vad exekutiva beslutsfattare på de största företagen i Sverige tycker om aktörer i nio olika branscher. 

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts sedan 2011. 2017 är första året som den inte bara genomförs bland konsumenter utan även beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare på företag med över 400 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under april-juni 2017 och totalt intervjuades 626 beslutsfattare om 74 varumärken och deras miljöansvar samt sociala ansvarstagande.

-Beslutsfattaren tycker att DHL på ett bra sätt angriper vår tids utmaningar. De är också duktiga på att engagera sig i den offentliga debatten kring hållbarhet, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på SB Insight som ligger bakom Sustainable Brand Index.

DHL är även bland de högst rankade företagen i studien totalt sett och kommer på plats 9 av 74. Total vinnare är byggbolaget Skanska före konkurrenten NCC.