Goodyear bygger automatiserad däckanläggning

Vid spadarna: Dan Biancalana - Mayor of Dudelange, Luxembourg, Richard J. Kramer - Chairman, Chief Executive Officer and President, Goodyear, Etienne Schneider - Deputy Prime Minister and Minister of the Economy, Luxembourg, Chris Delaney - President EMEA. Foto: Goodyear

Goodyear Tire & Rubber Company avancerar nu sin Connected Business-modell. Nyligen tillkännagav företaget planer på att skapa en ny anläggning i Luxemburg, där en innovativ tillverkningsprocess ska tillämpas för att möta den ökade efterfrågan på premiumdäck från både kunder och konsumenter.

Denna specifika tillverkningsprocess kallas Mercury och bygger på högt automatiserade och sammankopplade arbetsstationer. Dessa tillämpar additiva tillverkningstekniker för att effektivt producera premiumdäck i mindre kvantiteter, antingen på beställning åt återförsäljare eller som originalutrustning.
Richard J. Kramer, Chairman, Chief Executive Officer och President för Goodyear presenterade Mercury och företagets banbrytande planer för anläggningen.
– Vi har utvecklat Mercury för att bemöta däckbranschen som blir alltmer komplex i takt med att antalet fordonsmodeller och alternativ som är tillgängliga för konsumenterna fortsätter att öka, säger Kramer.

– Det ger oss möjlighet att öka vår takt och flexibilitet för att hantera den ökande efterfrågan på mindre volymer av Goodyears premiumdäck med hög marginal, och att leverera dem till kunderna på beställning, snabbare än någonsin tidigare.

– Mercury kommer att bygga vidare på vår Connected Business-modell som sammankopplar våra tillgångar – från fabriksgolvet och vidare till konsumenterna som väljer Goodyear på nätet eller hos våra återförsäljare”, tillägger han.

– Den kompletterar våra befintliga högproducerande anläggningar och skapar verkliga konkurrensfördelar för oss.

Den nya anläggningen är tänkt att öppnas under 2019 och ligger belägen i närheten av Goodyears innovationscenter och däcktestningsområden i Luxemburg. Företaget investerar 77 miljoner dollar i anläggningen, där 500 000 däck ska tillverkas årligen och 70 nya heltidstjänster kommer att skapas. Tekniken som används i produktionsprocessen Mercury har utvecklats och testats vid Goodyears innovations- och utvecklingscenter under de senaste fem åren.
Namnet Mercury är en referens till den mytomspunna romerska guden för handel och resor som gav Goodyears grundare Frank A. Seiberling inspiration till företagets varumärkes logotyp med den bevingade foten.