Inte i dagsläget. Sedan vet man ju inte, det här är en pågående process, man ska aldrig säga aldrig. Vi har tittat på det i olika omgångar. Men vi har inte varit del av den formella processen på länge. Som det ser ut nu löser vi den ökade produktionen genom att bygga ut vår egen kapacitet, säger Thomas Jönsson, kommunikationsdirektör på Autoliv.
Beskedet kommer efter att Japans krisdrabbade krockkuddstillverkare Takata slutligen lämnat in en ansökan om konkursskydd, vilket i princip innebär att företaget nu får en möjlighet att rekonstruera verksamheten. Bolaget har tolv dotterbolag i andra länder. Alla har ansökt om konkursskydd.
"Vid ett styrelsemöte den 26 juni har vårt företag beslutat att inleda förfarandet att ansöka om konkursskydd", skriver Takata i ett uttalande efter att ansökan lämnats in vid en domstol i Tokyo.
Bakgrunden är bland annat att Takata är i en stor rättegångsprocess kring defekta krockkuddar som ska ha orsakat 16 dödsfall och 180 skadefall. Orsaken till säkerhetsdefekterna är inte klarlagda.
Den väntade åtgärden om konkursskydd offentliggjordes på måndagsmorgonen lokal tid i Tokyo. De flesta av företagets tillgångar kommer att köpas av den kinesiskägda amerikanska rivalen Key Safety System (KSS). Köpesumman blir 175 miljarder yen.
Vi ser fram emot att slutföra de slutgiltiga avtalen med Takata de närmaste veckorna, genomföra transaktionen och arbeta med både nya och gamla kunder medan vi utreder nästa tillväxtfas för det nya KSS, säger Jason Luo, vd för KSS.
I olika omgångar har svenska Autoliv funnits med i spekulationerna kring att ta över delar av Takata. Något som nu alltså inte verkar aktuellt.
Vi har fokuserat på att ta affärer vilket vi har gjort i ökande grad, säger Thomas Jönsson.
Enligt Jönsson har Autoliv sedan början på 2015, och under helåren 2015 och 2016, erhållit hälften av alla tillgängliga affärer på säkerhetsbälten och krockkuddar globalt. Inom det segmentet har Autoliv en global marknadsandel på 39 procent.
Det har ännu inte påverkats eftersom det tar mellan två och tre år från att ta en order till det att den går i produktion. Det kommer att börja synas i slutet på 2017 och under 2018 i försäljningen, säger Thomas Jönsson.
I fredags rusade Takatas aktie med 40 procent på Tokyobörsen, då investerare chansade på snabba affärer efter att priset under torsdagen hade rasat med 55 procent.