Oslos "bomrakett" siktar på dieselbilar

Heiko Junge/NTB Scanpix/TT: En betalstation på Mosseveien i Oslo förra året. Sedan dess har taxorna höjt något, och höjningarna ska fortsätta.
Heiko Junge/NTB Scanpix/TT: En betalstation på Mosseveien i Oslo förra året. Sedan dess har taxorna höjt något, och höjningarna ska fortsätta.
Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT: Miljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild.
Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT: Miljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild.

Satsningarna runt huvudstaden, kallade Oslopakke 3, är utspridda över en 20-årsperiod fram till 2036. Det handlar både om bilvägar, kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.

Biltullshöjningarna skulle egentligen ha börjat nu under våren, men har försenats till månadsskiftet september–oktober.

Och då pekas den numera alltmer ökända dieseln ut. Att passera en av "bommarna" i Oslo i en dieselbil kommer att gå loss på 48–58 norska kronor, rapporterar motor.no. Bensinare kommer undan med 43–53 kronor per passage.

Taxan nu är densamma för båda bränslena; 34 kronor.

Ännu större förändringar väntar i bomrakettens steg 2, som väntas om ungefär två år. Då ställs mängder med nya avgiftsstationer ut i nya delar av Osloområdet. Och de i Norge så populära elbilarna måste börja betala. För tillfället rullar nollutsläppsbilar helt gratis förbi bommarna men från 2019 väntas det kosta 10–20 kronor.

I dag betalar hälften av bilisterna på Oslos gator inte vid bommarna. Vi är nu i samarbete med politikerna i (grannlänet) Akershus i färd med att införa en täckning som känns mer rättvis, säger Lan Marie Nguyen Berg, miljökommunalråd i den norska huvudstaden, till VG.