"Blodröda" siffror för danska rederier

Björn Larsson Rosvall / TT: Maersk Line är ett av de stora rederier som har ett kämpigt år bakom sig. Här jättefartyget Maersk Mc-Kinney Møller, byggt i Sydkorea, på besök i Göteborgs hamn. Containerfartyget rymmer 18|000 containrar. Arkivbild.
Björn Larsson Rosvall / TT: Maersk Line är ett av de stora rederier som har ett kämpigt år bakom sig. Här jättefartyget Maersk Mc-Kinney Møller, byggt i Sydkorea, på besök i Göteborgs hamn. Containerfartyget rymmer 18|000 containrar. Arkivbild.

De stora rederierna Maersk Line, D/S Norden och J Lauritzen väntas alla visa klena resultat. Värst ser det ut för containergiganten Maersk Line, i varje fall mätt i absoluta tal, skriver Søfart.

Jag förväntar mig att Maersk Line kommer att offentliggöra en förlust på 335 miljoner dollar som konsekvens av massiva tapp under andra, tredje och fjärde kvartalet, säger Rahul Kapoor, containeranalytiker hos konsultföretaget Drewry, som arbetar med bland annat sjöfartsstatistik.

För rederier som transporterar spannmål, kol, järnmalm eller andra bulkvaror ser det också illa ut.

Chefanalytikern Peter Sand på rederiernas internationella branschförbund Bimco betecknar 2016 som det värsta året någonsin för torrlastrederier.

Tankerägare har inte heller skäl att vara särskilt optimistiska. Dels har världens tankerflotta vuxit på senare år så att många nu har överkapacitet, dels påverkas affärerna av svängningar i oljeproduktionen.