Om du i förväg vet när trafikljuset slår om från rött till grönt kör du också mer avslappnat och bränslesnålt. Audi är första bilmärke att koppla upp bilarna mot stadens infrastruktur – ett viktigt steg på vägen mot autonoma bilar. I Las Vegas kommer Audi A4 och Q7 med omedelbar start att kunna visa trafikljusens läge i bilens instrument. Tekniken kommer att introduceras i fler städer i USA och senare även i Europa. Med trafikljusinformation kan trafikflöden optimeras, värdefull tid sparas och miljöpåverkan reduceras.
I USA samarbetar Audi of America med flera städer för att uppgradera infrastrukturen till Car-to-X-teknik. “För första gången utbyter våra bilar data med trafikstyrningssystemen i realtid. Föraren kan anpassa sitt beteende till situationen och köra genom staden i ett mycket mer avslappnat och kontrollerat tempo, säger Andreas Reich, Head of Electronics Pre-Development hos AUDI AG.
- Vi ökar energieffektiviteten när vi kopplar upp våra bilar till smarta städer. Framöver kommer det fler Car-to-X- tjänster vilket gör bilen till en interaktiv mobil enhet. I slutfasen av utvecklingen ser vi autonom körning.
I första steget kommer alla Audi A4 och Q7 utrustade med Audi Connect som tillverkats sedan juni 2016, för den amerikanska marknaden, att ha den här funktionaliteten. I USA kommer de lokala trafikstyrningscentralerna att kommunicera trafikljusinformationen till Audis projektpartner Traffic Technology Services TTS. De bearbetar datan och skickar den vidare i realtid till Audi-bilarna via en snabb internetuppkoppling, som tex 4G/LTE.
Den första funktionen i Car-to-X-tjänsten i trafikljusinformationen kallas ”Time-to-Green”. I Audis digitala instrumentskärm Audi virtual cockpit eller head-up display kommer föraren att se om de kommer att hinna fram till grönt trafikljus om de kör med tillåten hastighet . Om inte kommer en nedräkning att göras av tiden till nästa gröna fas och föraren kan då ta foten från gaspedalen i god tid.
Pilotprojekt som genomförts i Europa har visat att förare blir mer förutseende tack vare informationen från trafikljusen. Det har en generell effekt på trafikflödet.
- Våra tester visade att antalet bilar som var tvungna att bromsa till stillastående minskade med ca 20 procent. Det sparar tid för föraren och bränsle med ca 15 procent i pilotprojektet, säger Michael Zweck, projektledare för Audi Traffic Light Information.