Hett transportnav med kombiterminaler

Vaggeryds kombiterminal utgör navet för verksamheten på Vaggeryd Logistic Center och drivs av PGF Terminal. Foto: Vaggeryds kombiterminal
Vaggeryds kombiterminal utgör navet för verksamheten på Vaggeryd Logistic Center och drivs av PGF Terminal. Foto: Vaggeryds kombiterminal

Ett av Sveriges mest betydande logistiklägen. Jönköpingsregionen, är traditionellt ett viktigt transportnav för södra Sverige med egen kombiterminal. Munksjö pappersbruk vid Munksjön i Jönköping har sedan lång tid tillbaka ordnat med spårbunden infrastruktur för sina tunga leveranser.

Elgiganten har gjort stora investeringar här i lager- och logistikanläggningar. E4:an passerar Jönköping och riksväg 40 har utvecklats till en snabb förbindelse till Göteborg. I Nässjö har Jysk sitt huvudlager, totalt 70 000 kvm. I början av 2016 tog Jysk sin senaste investering i drift, ett höglager på 12 000 kvm, en investeringskostnad på 500 miljoner.

Nässjö som ligger vid södra stambanan och är en betydande järnvägsknut har tre kombiterminaler i drift. Inflödet av varor till Nässjö sker från Göteborg med järnvägspendel till Jönköping där omlastning till lastbil sker. Projektet höghastighetsbanan skall (om den blir av) passera Jönköping och inte Nässjö. Detta kan innebära att Nässjö stärker sin ställning som transportnav eftersom stambanan i detta läge skulle kunna få utökad godstrafik samtidigt som Jönköping får snabba spår till både Göteborg och Malmö.

Vaggeryd som stoltserar med egen kombiterminal har trafik till och från Göteborgs hamn sex dagar i veckan med uppemot 650 meter långa tågset med kapacitet att transportera 88 TEUs (20 fots container).

Terminalen har investerat i ett nytt system för automatisering och digitalisering i syfte att kunna hantera ännu större godsvolymer och öka omlastningen av godstransporter från väg till järnväg. Högskolan i Jönköping erbjuder flera utbildningar inom logistik.