PowerCell deltar i bränslecells-projekt i Schweiz

Per Wassén, vd för PowerCell Sweden A. Foto: PowerCell Sweden

Bränslecellsbolaget Powercell har tillsammans med Swiss Hydrogen levererat bränslecellssystem när Coop i Schweiz lanserar landets första lastbil med bränslecellsteknik. Systemet bygger på Powercell S3.  

Nyligen tog Coop i Schweiz de första stegen mot banbrytande klimatneutral mobilitet. Samtidigt som Coop invigde Schweiz första vätgasstation visade företaget landets första vätgaslastbil. 

– Jag är stolt över att vår PowerCell S3 är på plats. Det här är ett stort steg och vårt strategiska samarbete med Swiss Hydrogen börjar ge resultat. Nu hjälper vi Coop med helt fossilfria transporter, säger Per Wassén som är vd för PowerCell Sweden AB.

Den elektrifierade lastbilen är anpassad med ett bränslecellsystem baserat på PowerCell S3, prototyp. Det är PowerCells partner Swiss Hydrogen som har monterat och utvecklat systemet (ordern kommunicerades i januari).

– Det är en ära för Swiss Hydrogen att leverera det första bränslecellssystemet för Coops lastbilar och vi ser fram emot fortsatt samarbete. Den verkningsgrad och prestanda som uppnås genom integrationen med stacken från PowerCell blir en tydlig milstolpe för logistikbolagen gällande fossilfria transporter, säger Alexandre Closset, CEO Swiss Hydrogen SA.

Behovet av klimatneutrala transporter gör att fordonstillverkare och distributörer har börjat elektrifiera sina fordon. Coop tar nästa steg genom att i en av sina lastbilar installera ett bränslecellssystem som drivs av vätgas. Efter genomförda tester är Coops ambitioner att successivt byta ut hela sin fordonsflotta till bränslecellsdrivna lastbilar. Coop kommer också att sätta upp egna vätgasstationer intill sina distributionscentraler.

- Vi vill sätta fart på detta och se till att en banbrytande teknik når framgång, säger Joos Sutter, CEO för Coop i Hunzenschwil.

– Vi får många förfrågningar från fordonsindustrin eftersom deras slutkunder efterfrågar fossilfria fordon. Det är ett väldigt starkt argument, att bränslecellens enda restprodukt är vatten, säger Per Wassén.

PowerCell S3 är kompakt och designad för att enkelt kunna installeras i ett fordon. Den är specialutvecklad för fordonsindustrin för att leva upp till branschens höga krav. PowerCell S3 drivs på vätgas och har en hög verkningsgrad vilket ger konkurrensfördelar jämfört med andra bränslen. Stacken är på 100 kW vilket motsvarar 134 hk. I och med att systemet är skalbart kan stackarna seriekopplas och på så vis ge flera hundra hk.

PowerCell Sweden AB har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer. Bränslecellsstackarna PowerCell S1, S2 och S3 täcker effektområdet 1-100 kW.

Sedan april 2016 har PowerCell haft en överenskommelse med Swiss Hydrogen SA om samarbete. Swiss Hydrogen har stor erfarenhet av design, montering och integrering av bränslecellsystem i olika tillämpningar. Företagen samarbetar även kring försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela världen, och den nu presenterade vätgaslastbilen är ett sådant exempel.