Japanska rederijättar bildar joint venture-bolag

K-Line-containrar fraktas i San Francisco-bukten. Foto: Wikipedia/Debivort

Låga oljepriser, låg efterfrågan på last samt överutbud av handelskapacitet. Det är tre av huvudskälen till att de tre japanska rederibolagen Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), Mitsui OSK Lines (MOL) och Nippon Yusen Kaisha (NYK) nu väljer att gå samman i ett joint venture-bolag för att förena delar av sina rederiverksamheter. Det skriver K Line i ett pressmeddelande.

Nippon Yusen, kommer att bidra med 38 procent av det egna kapitalet, cirka 300 miljarder yen (2,9 miljarder US-dollar) till joint venture-bolaget medan Mitsui O.S.K. och K Line var och en ger 31 procent. Containersjöfart kommer att förbli en kärnverksamhet för alla tre företagen. Bolagens terminalverksamhet i Japan och andra företag, såsom bulkfrakt, färjor och logistik kommer inte att slås samman. Affären är villkorad av godkännande av tillsynsmyndigheter.