Premiär för etapp två i Hemköps e-handelssatsning

Hämtningsstationen Hemköp Stäket. Foto: Stefan Nilsson
Hämtningsstationen Hemköp Stäket. Foto: Stefan Nilsson

Nu startar Hemköpskedjan sin e-handel av mat där kunderna på nätet kan beställa mat och välja mellan att hämta upp sin leverans i Hemköpsbutiker eller få den hemlevererad.

– Nu ger vi oss in i e-handelsmarknaden för mat på riktigt. Vi bygger vår lösning på hög transparens och erbjuder samma priser, kampanjer och sortiment som i våra fysiska butiker till riktigt bra leveranspriser – allt för att konsumenten ska vara vinnarna, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp.

Den 19 september är det premiär för etapp två i Hemköps e-handelssatsning. Kunden beställer sina matvaror på www.hemkop.se och kan sedan välja mellan att hämta sin matleverans direkt i sin lokala matbutik, eller få den hemkörd direkt till dörren.

Till en början erbjuds upphämtning och hemleverans i Stockholm via butikerna Hemköp Stäket, Hemköp Torsplan och Hemköp Djurgårdsstaden. Senare i höst utökas erbjudandet med ytterligare fem Hemköpsbutiker i Stockholm och Göteborg.
– På sikt är planen förstås att alltfler butiker inom kedjan, runt om i Sverige, ska kunna erbjuda samma möjligheter med e-handel, säger Thomas Gäreskog.

För hemleverans betalar kunden endast 20 kr och upphämtning i butik kostar 10 kr. Vill man lägga ordern samma dag som man hämtar upp den i butik är expresshämtavgiften 30 kr.
– Vår ambition är att kunna erbjuda matglädje på nätet och genom att nu även erbjuda lösplock av mat så är vi ett steg närmare att sy ihop vårt totala digitala erbjudande med färdiga matkassar, lösplock och starka erbjudanden i fysisk butik. Allt detta för att vi ska vara kundens givna butik, oavsett om man vill handla online eller offline, säger Anna Åkesson e-handelschef på Hemköp.